سن انجام ماموگرافی برای زنان 40 سال به بالا توصیه می ‌شود. اما در برخی موارد، ممکن است پزشک شما از شما بخواهد قبل از سن 40 سال ماموگرافی انجام دهید.
ماموگرافی

9200471 - 0910 46129143 - 021

ماموگرافی در چه سنی انجام می شود – آروین کلینیک

سن انجام ماموگرافی برای زنان 40 سال به بالا توصیه می ‌شود. اما در برخی موارد، ممکن است پزشک شما از شما بخواهد قبل از سن 40 سال ماموگرافی انجام دهید، به عنوان مثال اگر شما از خانواده ‌ای با سابقه سرطان پستان هستید. در هر صورت، برای تعیین دقیق تر سن و زمان مناسب انجام مامو، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

ماموگرافی چیست؟

ماموگرافی یا سونوگرافی پرتو صوتی است که برای تصویر برداری از داخل بدن انسان و یا حیوانات استفاده می شود. در این روش، امواج صوتی با فرکانس بالا به بدن فرستاده می شوند و با برخورد با بافت های مختلف بدن، به صورت بازتاب به دستگاه سونوگرافی باز می گردند. این بازتاب ها توسط دستگاه تشخیص داده شده و تصویر بدست می آید. ماموگرافی از جمله روش هایی است که در تصویر برداری از بافت های نرمی مانند بافت پستان استفاده می شود.

اهمیت انجام ماموگرافی

ماموگرافی یکی از روش‌های تشخیص زودرس سرطان پستان است که بسیار مهم و ضروری است. سرطان پستان به عنوان یکی از پر رواج ‌ترین نوع سرطان در زنان شناخته شده است و در صورت عدم شناسایی زود هنگام آن، شانس درمان آن کاهش می ‌یابد. بنابراین، انجام مامو به عنوان یک تست جامع برای تشخیص زودرس سرطان پستان مورد توصیه قرار می ‌گیرد. همچنین، قابلیت تشخیص سایر تغییرات و وجود علائم و عارضه‌ هایی که به روند سلامتی زنان اشاره دارند، از دیگر برتری‌ های ماموگرافی می ‌باشد. به طور کلی، به عنوان تست ارزیابی سلامتی زنان و تشخیص زودرس بیماری ‌ها می ‌تواند بسیار مهم و حیاتی باشد.

ماموگرافی

ماموگرافی برای چه سنی ضروری است؟

برای تشخیص زود هنگام سرطان پستان و یا اختلالات دیگر در بافت پستان ضروری است. اغلب پزشکان توصیه می‌کنند که زنان بالای 40 سال هر ساله یک بار ماموگرافی انجام دهند. با این حال، برخی موارد دیگر نیز ممکن است نیاز به ماموگرافی داشته باشند، بسته به تاریخچه خانوادگی و درمان‌ قبلی، به عنوان مثال زنانی که قبلا درگیر سرطان پستان بوده ‌اند، برخی دچار اختلالات پستان چون توده ‌های خوش خیم و یا افراد با چاقی مفرط. بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا بهترین زمان و فرکانس سونوگرافی پرتو صوتی را برای شما را تعیین کنید.

آیا ماموگرافی در بانوان زیر 30 سال سن نیز امکان پذیر است؟

امروزه، ماموگرافی یکی از روش ‌های اصلی ویژه جهت پیشگیری و شناسایی زودهنگام سرطان پستان است. در بانوان زیر 30 سال سن، معمولاً زمان مناسبی برای انجام این روش درمان نیست، مگر در صورتی که بیماری خاصی وجود داشته باشد.

دلیل این موضوع این است که پستان ‌های زنان جوان در مقایسه با پستان ‌های زنان بالای 30 سال سن، بافت چرب بیشتری دارند که در نتیجه ممکن است باعث افزایش کاذب بودن تصاویر ماموگرافی شود. به همین دلیل، معمولاً پزشکان توصیه نمی ‌کنند که زنان جوان به طور مرتب این آزمایش را انجام دهند.

با این حال، در صورتی که یک بیماری خاصی مثل سرطان و مشکلات سینه بخصوص در خانواده وی وجود دارد، ممکن است پزشک پیشنهاد کند که سونوگرافی پرتو صوتی را زودتر انجام شود. همچنین، بانوانی که علائمی مثل گرفتگی، تغییر شکل، سفتی یا درد در پستان ‌ها دارند، نیاز به بررسی دقیق توسط پزشک دارند و ممکن است نیاز به انجام ماموگرافی داشته باشند.

ماموگرافی تا چه سنی انجام می شود؟

برنامه غربالگری زنان را ملزم به انجام ماموگرافی رایگان تا سن 74 سالگی می کند . از این سن، در واقع، سود مورد انتظار از تشخیص زودهنگام احتمالی به دلیل به اصطلاح ” مرگ و میر رقابتی” کاهش می یابد . این بدان معنی است که آسیب شناسی های دیگری مانند بیماری های قلبی عروقی وجود دارد که بسیار شایع هستند و خطر بقای زن را به خطر می اندازند، بسیار بیشتر از سرطان سینه بدون علامت احتمالی که در سنین بالا تشخیص داده می شود . بنابراین، مزایای تشخیص سرطان در مراحل اولیه در این سن کاهش می یابد.

ماموگرافی در چه سنی انجام میشود

با این حال، حتی اگر نشانه توقف غربالگری پس از سن 74 سالگی باشد ، به زنان توصیه می شود که به معاینه شخصی خود ، صرفاً هنگام دوش گرفتن یا حمام کردن، ادامه دهند تا برخی از علائم مهم را که ممکن است باعث سوء ظن شوند، تحت نظر داشته باشند.

شایع ترین علائمی که باید زنگ خطر را ایجاد کند عبارتند از:

  • ظاهر یک ندول قابل لمس
  • تغییر شکل نوک پستان
  • وجود ترشحات خونی از نوک پستان
  • دردی که معمولاً معنای مشکوک خاصی ندارد، باید بررسی شود، زیرا در سنین بالا نباید هیچ گونه تحریک هورمونی در زنان جوان‌تر که درد مکرر در آنها وجود دارد، وجود داشته باشد .

همچنین باید گفت که امروزه اکثریت زنان با وضعیت سلامتی عالی به سن 74 سالگی می رسند که این موضوع دلیلی بر عدم انجام ماموگرافی در این سن نمیباشد .

چرا غربالگری بین سنین 45 تا 75 سال انجام می شود؟

زیرا این گروه سنی است که بر اساس شواهد علمی بهترین مزایا با کمترین خطر ممکن به دست می آید. دوره تناوب بین 50 تا 74 سال، دوسالانه و بین 45 تا 49 سال، سالانه است زیرا تراکم سینه‌ ها بیشتر است و این امکان شناسایی تغییرات مشکوک با ماموگرافی را محدود می ‌کند. در سنین زیر 40 سال، مامو به عنوان یک معاینه برای تشخیص زودهنگام سرطان پستان توصیه نمی شود. بین سنین 40 تا 44 سال، خطرات و مزایای آن باید با متخصص برای هر زن ارزیابی شود. در سن بالای 74 سال، احتمال شناسایی تومورهایی با پتانسیل تکاملی کمی افزایش می یابد.