رادیوتراپی و بهبود عملکرد قلب در تعداد کمی از این بیماران ومدل‌سازی اثرات پرتو کم دوز در موش ‌های مبتلا به نارسایی قلبی، تیم تحقیقاتی دریافتند که به نظر می‌ رسد
رادیوتراپی و بهبود عملکرد قلب

9200471 - 0910 46129143 - 021

انجام رادیوتراپی و بهبود عملکرد قلب

رادیوتراپی و بهبود عملکرد قلب به نظر می رسد در افراد مبتلا به بیماری قلبی، رادیوتراپی با دوز کم عملکرد قلب را بهبود می بخشد. این تحقیق که از دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس انجام شده است، می تواند به درمان های جدید نارسایی قلبی منجر شود. دو قلب موش با نارسایی قلبی مورد مطالعه قرار گرفت که. قلب یکی از آن ها رادیوتراپی را دریافت کرد و نسبت به قلب موش دیگر که هیچ درمانی دریافت نکرد، موثرتر می تپد.

متخصصان قلب و انکولوژیست های رادیوتراپی در دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس پیشگام استفاده از رادیوتراپی – یک استراتژی که معمولاً در برابر سرطان استفاده می شود – برای درمان بیماران مبتلا به ریتم غیرطبیعی قلب به نام تاکی کاردی بطنی، تهدید کننده حیات بودند.

اکنون، پس از مطالعه اثرات رادیوتراپی و بهبود عملکرد قلب در تعداد کمی از این بیماران و مدل‌ سازی اثرات پرتوهای کم دوز در موش ‌های مبتلا به نارسایی قلبی، تیم تحقیقاتی دریافتند که به نظر می‌ رسد رادیوتراپی با دوز پایین عملکرد قلب را به اشکال مختلف بهبود می ‌بخشد. از نارسایی قلبی قبل از اینکه محققین بتوانند این درمان را در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی ارزیابی کنند، به تحقیقات بیشتری نیاز است، اما این مطالعه نشان می ‌دهد که اثرات پرتو بر قلب‌ های آسیب ‌دیده با سطوح بالای التهاب ممکن است متفاوت ‌تر – و شاید مفید تر – از آنچه قبلاً شناخته شده باشد.

رادیوتراپی و بهبود عملکرد قلب

این مطالعه که در 28 نوامبر در مجله Med منتشر شد، نشان می ‌دهد که رادیوتراپی با دوز پایین، عملکرد قلب را حداقل تا حدی با کاهش تعداد سلول ‌های ایمنی التهابی در قلب درمان می شود.

رادیوتراپی می تواند باعث بهبود عملکرد قلب شود

رادیوتراپی که برای درمان تاکی کاردی بطنی استفاده می‌ شود، یک مکان خاص در قلب را هدف قرار می ‌دهد. علی جواهری، نویسنده ارشد و متخصص قلب و عروق ، MD، PhD ، استادیار پزشکی گفت: با این حال، بخش بزرگی از بقیه قلب در معرض دوز کم قرار می گیرد. ما اثرات آن پرتوهای کم دوز را روی  قلب بیماران درک کنیم. این نگرانی وجود داشت که می تواند برای عملکرد کلی قلب مضر باشد، حتی اگر آریتمی خطرناک را درمان کند. ما از دریافت عکس این موضوع شگفت زده شدیم: به نظر می رسد عملکرد قلب پس از رادیوتراپی، حداقل در کوتاه مدت، بهبود یافته است.

رادیوتراپی و بهبود عملکرد قلب بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، در حال حاضر حدود 6.2 میلیون بزرگسال آمریکایی با نارسایی قلبی زندگی می کنند. بیش از نیمی از بیماران نارسایی قلبی که به دلیل این عارضه در بیمارستان بستری می شوند، ظرف پنج سال پس از اولین بستری شدن در بیمارستان می میرند، که نشانه نیاز بیمار به درمان بهتر است. قلب نارسا به تدریج توانایی خود را برای تامین خون مناسب بدن با اکسیژن از دست می دهد. یک بیماری پیچیده، نارسایی قلبی می‌تواند محرک ‌های مختلفی داشته باشد، از جمله حمله قلبی گذشته، عفونت ویروسی یا آریتمی‌های مزمن مانند تاکی کاردی بطنی.

گروهی متشکل از 9 بیمار مبتلا به تاکی کاردی بطنی قبل و بعد از رادیوتراپی با MRI قلب مورد ارزیابی قرار گرفتند، که MRIها عملکرد قلب را بلافاصله پس از پرتو درمانی نشان دادند. به طور خاص، قلب بیماران ظرفیت پمپاژ بطن چپ بهبود یافته را نشان داد که خون را به کل بدن می رساند. این بهبود چند روز پس از درمان مشاهده شد، بنابراین بعید به نظر می رسید که به دلیل کاهش آریتمی باشد، که به تدریج در هفته ها و ماه های بعدی اتفاق می افتد.

رادیوتراپی و بهبود عملکرد قلب چگونه است

محققان همچنین اثرات تشعشعات با دوز پایین مشابه بر قلب را در گروه ‌هایی از موش‌ های مبتلا به نارسایی قلبی به سه دلیل مختلف مورد مطالعه قرار دادند. مشابه آنچه در بیماران انسانی مشاهده شد، محققان متوجه بهبود عملکرد قلب در موش‌هایی شدند که رادیوتراپی دریافت می‌کردند، به ویژه در بطن چپ. در موش‌های مبتلا به نارسایی پیشرونده قلبی، رادیوتراپی بقای حیوانات را افزایش داد، که نشان می‌دهد بهبود عملکرد قلب باعث بهبود بقا می‌شود.

برای رادیوتراپی و بهبود عملکرد قلب، محققان دریافتند که قلب‌ های نارسایی موش که پرتو دریافت می‌ کردند، فیبروز یا بافت اسکار را کاهش داده و در ماکروفاژهای قلبی، نوعی سلول ایمنی که می‌تواند باعث التهاب در قلب شود، کاهش یافته است. به طور کلی، قلب های تحت تابش سلول های کمتری داشتند که به سرعت تکثیر می شوند – مانند سلول های ایمنی و فیبروبلاست ها – که تمایل به تشدید نارسایی قلبی دارند. در مقابل، سلول‌های طبیعی ماهیچه قلب معمولاً تقسیم نمی ‌شوند.

کارمن برگوم، یکی از نویسندگان ارشد و انکولوژیست پرتوشناسی، MD، PhD ، استادیار انکولوژی تشعشع ، گفت: “ما می دانیم که سلول هایی که به سرعت تقسیم می شوند – مانند سلول های سرطانی، برای مثال – بیشتر مستعد مرگ در اثر تشعشع هستند.” تأثیری که در این قلب ها می بینیم احتمالاً پیچیده تر از کاهش ساده سلول های ایمنی التهابی باعث بیشتر شدن تقسیم می شود. ما به تحقیقات خود را در رابطه با رادیوتراپی و بهبود و عملکرد قلب ادامه می دهیم تا عمیق تر در مورد آنچه ممکن است اتفاق بیفتد، کاوش کنیم، اما از دیدن شواهدی مبنی بر اینکه تابش با دوز پایین در این قلب ها ممکن است التهاب را کاهش دهد و به بازسازی قلب به شیوه ای مفید کمک کند، شگفت زده شده ایم.

برای درک بیشتر در مورد اثرات رادیوتراپی بر قلب، محققان قصد دارند تحقیقات خود را بر روی بیمارانی که قبلاً برای تاکی کاردی بطنی رادیوتراپی دریافت می‌کردند، ادامه دهند. امروزه، از طریق MRI، عملکرد قلب در کل بهبود یافته است. در مرحله های بعد، محققان با گرفتن مطالعات  واطلاع پیشرفته تری را انجام دهند تا ببینند شواهدی از کاهش التهاب در قلب افراد وجود دارد، مشابه آنچه در موش ها یافتند.