قدیمی‌ترین مورد شناخته شده سرطان در انسان چیست؟ جواب این است که از مصر باستان میتوان کمک گرفت برای فهمیدن این موضوع و به یه نحوی آن را جواب داد.

9200471 - 0910 46129143 - 021

قدیمی‌ترین مورد شناخته شده سرطان در انسان چیست؟

سرطان به اجداد ما هم رحم نکرد. دانشمندان مدتی است که رشدهای جدیدی را که در طول مطالعه بقایای افراد باستانی کشف شده است، توصیف می کنند. در سال 2016، گروهی از دانشمندان آفریقای جنوبی نتایج دو مطالعه بقایای افراد باستانی یافت شده در آفریقای جنوبی را منتشر کردند.

در مورد اول، استئوسارکوم در استخوان متاتارس (یکی از استخوان‌های پا) یک اجداد انسانی که تقریباً 1.7 میلیون سال پیش زندگی می‌کرده بود یافت شد. تا به امروز، این اولین مورد تشخیص داده شده تومور بدخیم در مردم باستان است.

در مورد دوم، دانشمندان یک تومور خوش خیم را در مهره قفسه سینه یک استرالوپیتکوس (همچنین یک اجداد انسان) کشف کردند که 1.98 میلیون سال پیش زندگی می کرد. تا کنون، این اولین مورد شناخته شده سرطان در افراد باستان به طور کلی است.

قدیمی‌ترین مورد شناخته شده سرطان در انسان چیست

سرطان در مومیایی های مصر باستان

قدیمی‌ترین مورد شناخته شده سرطان در انسان چیست؟به لطف سنت مصر باستان در مومیایی کردن اجساد، بقایای بسیار زیادی تا به امروز باقی مانده است که می تواند به ما بگوید مردم در آن زمان چگونه زندگی می کردند و از چه چیزی رنج می بردند. بیایید دور بوته نکوبیم: سرطان به ساکنان باستانی دره نیل رحم نکرد. در حال حاضر، در سراسر جهان، تقریباً 200 اسکلت و بدن مومیایی شده دارای تشکیلات بدخیم هستند: تومورهای اولیه یا متاستاز . اکثریت از مومیایی های مصر باستان (حدود 50)5 هستند. قضاوت در مورد زیاد یا کم بودن آن دشوار است، زیرا طی هزاران سال بافت های نرم از بین می روند و در بیشتر موارد دانشمندان تومورهایی را در استخوان های حفظ شده اسکلت پیدا می کنند.

بنابراین، اولین مورد تومور بدخیم (ضایعه متاستاتیک جمجمه، احتمالاً به دلیل تومور نازوفارنکس) در مصر باستان به حدود 3000 سال قبل از میلاد برمی گردد. ده ها توصیف از تومورهای استخوانی در مومیایی های مصر باستان وجود دارد که قدمت بیشتر آنها به هزاره اول قبل از میلاد 5 می رسد.

نکته قابل توجه یک مطالعه در سال 2011 است که در آن سرطان پروستات و متاستازهای استخوانی در مومیایی دوران بطلمیوسی (قرن IV-I قبل از میلاد)6 یافت شد. دانشمندان تغییرات استخوانی مشابهی را در مومیایی کشف شده در سودان جنوبی (حدود 1200 سال قبل از میلاد)5 پیدا کردند.

قدیمی‌ترین مورد شناخته شده سرطان در انسان چیست؟توضیح این است که داده های به دست آمده توسط علم مدرن به ما امکان می دهد با اطمینان بگوییم که سرطان زودتر از انسان ظاهر شد. بله، به احتمال زیاد آنها کمتر از الان ملاقات کردند. این کاملاً با طول عمر کوتاه تر (شیوع سرطان با افزایش سن افزایش می یابد) و فقدان عادات بد، تغذیه نامناسب و عدم فعالیت بدنی که مشخصه افراد مدرن است و به طور قابل توجهی خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد، قابل توضیح است. با این حال، اکنون بسیاری از انواع سرطان را می توان در مراحل اولیه تشخیص داد و با موفقیت درمان کرد. شما می توانید در مورد تشخیص و درمان سرطان از مطالب دیگر ما بیشتر بیاموزید .

قدیمی‌ترین مورد شناخته شده سرطان در انسان چیست و توضیح بدهید

باستان شناسان دانشگاه دورهام و موزه بریتانیا از کشف قدیمی ترین اسکلت انسان مبتلا به سرطان خبر دادند. بقایای یک مرد جوان در سال 2013 در مقبره ای در سودان پیدا شد. به گفته دانشمندان، انسان در دوره 1200 قبل از میلاد می زیسته است. و به احتمال زیاد در اثر سرطان متاستاتیک فوت کرده است. این نوع تومور در بافت های نرم ظاهر می شود و به سرعت در سراسر بدن پخش می شود. این قدیمی ترین نمونه سرطان از این نوع است که نشان دهنده وجود بیماری های سرطانی است که امروزه در دوران باستان شناخته شده است.

محققان امیدوارند که این کشف به کشف علل زمینه‌ای سرطان در جمعیت باستانی زمین و درک تکامل این بیماری کمک کند. تجزیه و تحلیل DNA اسکلت ها و مومیایی های دارای علائم سرطان می تواند به جستجوی جهش در ژن های خاصی که با انواع خاصی از سرطان مرتبط هستند کمک کند.

علیرغم این واقعیت که امروزه سرطان یکی از علل اصلی مرگ و میر است، در یافته های باستان شناسی عملاً هیچ داده ای در مورد این بیماری وجود ندارد. دانشمندان بر این باورند که سرطان نتیجه پیشرفت تکنولوژی مدرن مرتبط با آلودگی محیطی است. همچنین سرطان به دلیل افزایش امید به زندگی شایع تر شده است. با این حال، کشف بقایای انسان باستانی مبتلا به سرطان نشان می دهد که بیماری “مدرن” در گذشته های دور وجود داشته است.

به گفته کارشناسان، اسکلت کشف شده متعلق به مردی 25 تا 30 ساله است. در حفاری های باستان شناسی در نزدیکی شهر آمارا غربی در شمال سودان پیدا شد. به گزارش  معتبر، این شهر در سواحل رودخانه نیل، در 750 کیلومتری پایین دست پایتخت مدرن کشور – شهر خارطوم، واقع شده است .

قدیمی‌ترین مورد شناخته شده سرطان در انسان چیست چگونه است

مطالب در مورد قدیمی‌ترین مورد شناخته شده سرطان در انسان چیست؟

پیش از این، باستان شناسان تنها یک نمونه قانع کننده از سرطان متاستاتیک باستانی را پیدا کرده بودند که قدمت آن به هزاره اول قبل از میلاد باز می گردد. با این حال، از بقایایی که توسط باستان شناسان در قرن بیستم یافت شد، فقط جمجمه ها حفظ شدند که تجزیه و تحلیل و تشخیص قابل اعتماد را غیرممکن می کند.

اسکلت کشف شده در سودان به خوبی حفظ شده بود و دانشمندان توانستند با استفاده از اشعه ایکس و میکروسکوپ الکترونی روبشی آن را مطالعه کنند. در نتیجه، امکان شناسایی آثاری از ضایعات استخوانی سرطانی وجود داشت: متاستازها بر بافت استخوان های ترقوه، تیغه های شانه، شانه ها، مهره ها، دنده ها، لگن و استخوان ران تأثیر می گذاشتند.

البته پس از گذشت این همه سال، تعیین علت سرطان بسیار دشوار است، اما دانشمندان بر این باورند که این سرطان توسط مواد سرطان زا مانند دود ناشی از آتش سوزی جنگل ها ایجاد شده است. علاوه بر این، عوامل ژنتیکی یا بیماری های عفونی مانند شیستوزومیازیس ناشی از انگل ها را نمی توان نادیده گرفت. نسخه دوم محتمل ترین است، زیرا این بیماری در میان ساکنان مصر و نوبیا بسیار شایع بود و امروزه یکی از علل اصلی سرطان مثانه در مردان به حساب می آید.