در جواب سوال روغن زیتون می تواند از ابتلا به سرطان و آلزایمر پیشگیری کند باید گفت تاثیر مثبت می گذارد.
روغن زیتون می تواند از ابتلا به سرطان و آلزایمر پیشگیری کند

9200471 - 0910 46129143 - 021

روغن زیتون می تواند از ابتلا به سرطان و آلزایمر پیشگیری کند

پزشکی مدرن هنوز داروی واحدی پیدا نکرده است که بتواند با سرطان و بیماری آلزایمر مبارزه کند. با این حال، دانشمندان مطمئن هستند که یک رژیم غذایی خاص به محافظت از خود در برابر این بیماری ها کمک می کند، که شامل غذاهایی است که می تواند بدن را در برابر تشکیل سلول های سرطانی و سایر التهابات محافظت کند. طبق تحقیقات، یکی از این محصولات روغن زیتون است.

مطالعه جدیدی که توسط دانشمندان دانشکده داروسازی و پزشکی سراسرجهان انجام شده است، تمام مزایای بالقوه روغن زیتون را برجسته می کند. جزء اصلی آن اسید اولئیک است – 70- 80٪ از ترکیب محصول را اشغال می کند. به گفته محققان، این اسید دارای خواص ویژه ای است که به پیشگیری از سرطان و بیماری آلزایمر و همچنین کاهش سطح کلسترول کمک می کند.

کارشناسان تصریح کرده اند که اسید اولئیک در واقع با غذا تولید می شود و در خود بدن سنتز می شود. به نظر می رسد که این رایج ترین اسید چرب تک غیراشباع در رژیم غذایی انسان است که در عین حال در سیستم گردش خون انسان پایه است. در مغز انسان، به عنوان بخش عمده ای از فسفولیپیدهای غشایی عمل می کند و در غلاف میلین نورون ها یافت می شود. بنابراین، پزشکان در طی مشاهده بیمارانی که تشخیص قطعی اختلالات افسردگی و بیماری آلزایمر داشتند، پس از یک هفته مصرف منظم روغن زیتون، کاهش سطح اسید اولئیک را در مغز آنها مشاهده کردند.

روغن زیتون می تواند از ابتلا به سرطان و آلزایمر پیشگیری کند

اسید اولئیک ضد سرطان

اسید اولئیک یک مولکول ضد سرطان شناخته شده به دلیل اثر سرکوب کنندگی آن بر بیان بیشتر از حد طبیعی انکوژن ها و تأثیر آنها بر مرگ برنامه ریزی شده سلولی است.

روغن زیتون می تواند از ابتلا به سرطان و آلزایمر پیشگیری کند؟ جواب  این است که روغن زیتون بتعب کاهش التهاب و خطر سکته مغزی، موثر در برابر سرطان و بیماری آلزایمر، بهبود متابولیسم چربی و کمک به تنظیم قند خون در افراد سالم و مبتلا به دیابت، مطالعات ایتالیا، فرانسه و ایالات متحده آمریکا ثابت کرده است. فقط روغن زیتون را به سالاد سبزیجات اضافه کنید؛ این روغن توسط متخصصین پیری ژاپنی توصیه می شود.

5 دلیل برای اینکه سالاد خود را با روغن زیتون بپوشانید.

از لحاظ تاریخی، فواید سلامتی مصرف روغن زیتون به خواص آنتی اکسیدانی اسیدهای چرب تک غیراشباع ، که اجزای اصلی روغن زیتون هستند، نسبت داده شده است.

– اسیدهای چرب تک غیر اشباع – عمدتاً اسید اولئیک، از 55٪ تا 83٪ از کل اسیدهای چرب را تشکیل می دهند،

– اسیدهای چرب چند غیر اشباع 4-20٪

– اسیدهای چرب اشباع 8-14٪.

سایر اجزای روغن زیتون 2-1 درصد از کل محتوای روغن زیتون را تشکیل می دهند و به دو گروه تقسیم می شوند. اولی، به اصطلاح کسر غیر صابونی، حاوی اسکوالن، تری ترپن ها، استرول های توکوفرول و رنگدانه ها، و دومی، کسر محلول، شامل ترکیبات فنلی است. و در جواب سوال روغن زیتون می تواند از ابتلا به سرطان و آلزایمر پیشگیری کند باید گفت تاثیر مثبت می گذارد.

دانشمندان نشان داده اند که مصرف سایر روغن های گیاهی (از جمله آفتابگردان، سویا و کلزا) که حاوی مقادیر زیادی اسیدهای چرب تک غیراشباع هستند، در کاهش عوامل خطر بیماری های مزمن موثر نیست. این امر آنها را به تحقیقات بیشتر برانگیخت.

فواید سلامتی که می توان از مصرف طولانی مدت روغن زیتون به دست آورد عمدتاً به بخش فنلی آن نسبت داده می شود .

اولئوکانتال ، یک ترکیب فنولی از روغن زیتون فوق بکر، به تازگی به عنوان یک عامل درمانی بالقوه در برابر انواع بیماری ها، از جمله سرطان، التهاب، بیماری های عصبی و بیماری های قلبی عروقی مورد توجه قرار گرفته است. اخیراً مکانیسم های مختلفی در زمینه اثرات درمانی اولئوکانتول علیه این بیماری ها مورد مطالعه قرار گرفته است.

اولکانتول جزء اصلی روغن زیتون است که طعم و فواید سلامتی آن را تعیین می کند.

اولئوکانتول، همراه با سایر ترکیبات فنلی، به روغن زیتون قابض و تندی می بخشد. زمانی تصور می شد که مزه های تند نشان دهنده ترکیبات بالقوه مضر در غذای ما است، اما دانشمندان نشان داده اند که مصرف بسیاری از غذاهای با طعم گرم که حاوی سینامالدئید (در پوست درخت دارچین) یا کپسایسین (در فلفل تند) هستند نیز با کاهش خطر مرتبط است. توسعه سرطان، بیماری های دژنراتیو و قلبی عروقی.

روغن زیتون می تواند از ابتلا به سرطان و آلزایمر پیشگیری کند؟

  1. خواص ضد التهابی اولئوکانتال در سال 2005 ثابت شد. روغن زیتون فوق بکر، حاوی مقادیر زیادی اولئوکانتول، یک عامل درمانی ضد التهابی قوی برای درمان آرتریت یا سایر بیماری های التهابی است، که عمدتا به دلیل خواص ضد التهابی مشابه ایبوپروفن و اولئوکانتال است.

2-روغن زیتون در برابر بیماری آلزایمر نیز موثر بوده است. اولئوکانتول به عنوان یک محافظ عصبی عمل می کند که ساختار و عملکرد نوروتوکسین های بتا آمیلوئید و تاو را تغییر می دهد و پیشرفت بیماری آلزایمر را کند می کند.

  1.  اولئوکانتال به عنوان داروی ضد سرطان. روغن های زیتون غنی از اولئوکانتال باعث آسیب به لیزوزوم های سلول های سرطانی می شود و منجر به مرگ سلول های سرطانی در شرایط و سرطان سینه و پروستات می شود
  2. مصرف روغن زیتون خطر سکته مغزی را در افراد مسن تا 41 درصد کاهش می دهد. این مطالعه در مجله Neurology منتشر شد.

سکته مغزی در افراد مسن بسیار شایع است، روغن زیتون راهی ارزان و آسان برای جلوگیری از آن است.

این مطالعه شامل 7625 نفر 65 سال و بالاتر از سه شهر فرانسه: بوردو، دیژون و مونپلیه بود. هیچ یک از شرکت کنندگان قبلاً سکته مغزی نکرده بودند. در نتیجه نظرسنجی، تمامی شرکت کنندگان به سه گروه تقسیم شدند:

40٪ از شرکت کنندگان یکی از سه روش استفاده از روغن زیتون (استفاده از آن برای پخت و پز، در سس سالاد یا روی نان) را یادداشت کردند.

37٪ از شرکت کنندگان از آن برای هر سه هدف استفاده می کنند.

23 درصد از شرکت کنندگان گفتند که هرگز از روغن زیتون استفاده نکرده اند.

شرکت کنندگان در مطالعه بیشتر از روغن زیتون فوق بکر استفاده می کردند، زیرا این روغن 98 درصد از آنچه در فرانسه موجود است را نشان می دهد. پس از کمی بیش از پنج سال، 148 سکته مغزی در بین افراد مورد مطالعه رخ داد.

پس از ارزیابی رژیم غذایی، فعالیت بدنی، شاخص توده بدنی و سایر عوامل خطر سکته مغزی، این مطالعه نشان داد کسانی که به طور منظم از روغن زیتون برای پخت و پز و چاشنی استفاده می کردند، در مقایسه با افرادی که هرگز از روغن زیتون استفاده نکرده بودند، 41 درصد کمتر در معرض خطر سکته مغزی قرار داشتند. رژیم غذایی آنها است