آیا اجتناب از گلوتن خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد؟ بررسی ها و تحقیقات انجام گرفته در مورد گلوتن و امکان ابتلا به سرطان در این مطلب گردآورده شده است.
آیا اجتناب از گلوتن خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد؟

9200471 - 0910 46129143 - 021

آیا اجتناب از گلوتن خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد؟

حذف گلوتن از رژیم غذایی برای افراد مبتلا به بیماری سلیاک ضروری است. برای افرادی که از این اختلال رنج نمی برند، به نظر نمی رسد مصرف گلوتن خطر ابتلا به تومورهای بدخیم دستگاه گوارش را افزایش دهد.

غذاهای بدون گلوتن قفسه‌ های سوپرمارکت‌ ها را پر می‌ کنند، بسیار فراتر از آن چیزی که برای محصولاتی که فقط برای مبتلایان به سلیاک توصیه می‌ شود ، انتظار می ‌رود. طبق تحقیقات انجام شده از هر صد نفر یک نفر از بیماری سلیاک رنج می برد. گلوتن پروتئینی است که در برخی غلات مانند گندم، چاودار و جو وجود دارد. از آنجایی که این ماده به عنوان ماده ای در بیماری سلیاک شناخته شده است، شهرت بدی داشته است، به طوری که بسیاری معتقدند حذف آن از رژیم غذایی سالم تر است.

نتایج یک مطالعه اخیر نشان می دهد که برای کسانی که سلیاک ندارند، گلوتن خطر ابتلا به تومور دستگاه گوارش را افزایش نمی دهد. فقط افرادی که به بیماری سلیاک واقعی مبتلا هستند این خطر را افزایش می دهند، زیرا نسبت به پروتئین عدم تحمل دارند و بنابراین در صورت مصرف، واکنش التهابی ایجاد می کنند که تنها در صورت حذف گلوتن از رژیم غذایی برطرف می شود. همانطور که محققان اشاره می کنند، مصرف محصولات بدون گلوتن در دهه های اخیر به سرعت رشد کرده است، زیرا این مواد غذایی سالم تر به حساب می آیند.

آیا اجتناب از گلوتن خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد؟
آیا اجتناب از گلوتن خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد؟

برای درک اینکه آیا گلوتن بر خطر ابتلا به سرطان در افراد سالم تأثیر می گذارد، دانشمندان داده های بیش از 200000 فرد غیر سلیاک را تجزیه و تحلیل کردند. این افراد در سه مطالعه اپیدمیولوژیک طولانی که در ایالات متحده انجام شده و در دهه های 1970 و 1980 آغاز شده بود، شرکت کرده بودند. سپس محققان مصرف گلوتن را با تجزیه و تحلیل انواع غذاهای مصرفی و تمرکز ویژه بر محصولاتی مانند چاودار، گندم، جو تخمین زدند.

در طول این مطالعه، 6231 مورد سرطان دستگاه گوارش در بخش های اوروفارنکس، مری، معده، روده کوچک، کولورکتال، پانکراس، کیسه صفرا و کبد ثبت شد. نتایج تأیید می کند که مصرف گلوتن به هیچ وجه بر خطر ابتلا به بیماری تأثیر نمی گذارد و نتایج حتی زمانی که منابع مختلف گلوتن به طور جداگانه در نظر گرفته شوند، مانند غلات کامل یا تصفیه شده، تغییر نمی کنند.

در این تجزیه و تحلیل، محققان همچنین عوامل خطر مختلفی از جمله شاخص توده بدن، کل انرژی دریافتی، کیفیت رژیم غذایی و عادات سیگار کشیدن را در نظر گرفتند.

با توجه به داده های به دست آمده در این مطالعه، برای افراد غیر سلیاک، خوردن گلوتن کمتر بعید است که به پیشگیری از سرطان کمک کند.