سرطان پستان در مردان به چه علتی رخ می دهد؟ تشخیص سرطان پستان در مردان چگونه است؟ از چه روش های درمانی برای معالجه استفاده می شود؟ چه نکاتی باید رعایت شود؟
سرطان پستان در مردان

9200471 - 0910 46129143 - 021

سرطان پستان در مردان علت و روش های درمانی – آروین کلینیک

سرطان سینه اغلب به عنوان یک بیماری زنانه در نظر گرفته می شود، اما در حقیقت می تواند در مردان نیز ایجاد شود: حتی در مردان، در واقع، مقادیر کمی از بافت پستان وجود دارد که همانطور که در زنان اتفاق می افتد، می تواند تغییر کند و جای خود را به تشکیل سینه بدهد.

سینه که معمولاً پستان نیز نامیده می شود، از مجموعه‌ ای از غدد به نام لوبول ‌ها (که در زنان شیر تولید می ‌کنند)، لوله‌ های کوچکی به نام مجرای ( که شیر را از لوبول به نوک پستان می ‌برد) و از استروما تشکیل شده است. بافت چربی و همبند که لوبول ها و مجاری را به همراه عروق خونی و لنفاوی احاطه کرده است.

در مراحل اولیه زندگی، میزان بافت سینه مردان و زنان تقریباً برابر است، اما این میزان با شروع بلوغ تغییر می‌کند، زمانی که هورمون‌ های زنانه تولید شده توسط تخمدان ‌ها باعث رشد مجرای زنانه، لوبول ‌ها و استروما می ‌شوند، در حالی که مردان رشد را کنترل می ‌کنند. این بافت ها در مردانی که عموماً مجاری دارند، اما لوبول و بافت چربی بسیار کمی دارند.

سرطان پستان در مردان

علل ابتلا به سرطان پستان در مردان چیست؟

علت دقیق سرطان سینه مردان مشخص نیست. با این حال، چندین عامل خطر وجود دارد که می تواند در شروع آن نقش داشته باشد.

اولین مورد سن است . مردان جوان نیز ممکن است به سرطان سینه مبتلا شوند، اما با افزایش سن، بروز آن افزایش می ‌یابد. به طور خاص، میانگین سنی افراد مبتلا به سرطان سینه بین 60 تا 70 سال است.

قرار گرفتن در معرض و افزایش استروژن نیز این خطر را افزایش می دهد. اگر شما یک بیماری ژنتیکی به نام سندرم کلاین فلتر دارید ، اگر تحت هورمون درمانی هستید، یا اگر سیروز کبدی یا چاقی دارید، ممکن است رخ دهد.

همچنین به نظر می رسد خطر ابتلا به التهاب بیضه ها به نام اورکیت و همچنین داشتن بستگان نزدیکی که سرطان سینه یا برخی از ژن های جهش یافته ارثی مانند BRCA2 داشته اند را افزایش می دهد . دومی نیز خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می دهد .

در نهایت، آنها بر برداشتن بیضه با جراحی و انجام پرتودرمانی در قفسه سینه تأثیر می گذارند .

علائم سرطان سینه در مردان چیست؟

علائم سرطان سینه در مردان مشابه زنان است. شناخته شده ترین آنها عبارتند از:

توده ای که با دید یا لمس قابل شناسایی است.

  • بزرگ شدن سینه
  • درد نوک پستان
  • ترشح از نوک پستان
  • زخم روی نوک پستان یا آرئول
  • تغییر شکل در نوک پستان
  • بزرگ شدن غدد لنفاوی زیر بغل

در صورت بروز یک یا چند علامت، توصیه می شود فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

یک رویداد وجود دارد که به راحتی می تواند با سرطان سینه در مردان اشتباه گرفته شود ، یعنی ژنیکوماستی ، که با رشد هر دو سینه مشخص می شود.

با این حال، بعید است که این وضعیت سرطانی باشد و می تواند ناشی از افزایش وزن ، استفاده از برخی داروها، مصرف ماری جوانا یا سوء مصرف الکل باشد . با این حال، اگر شک دارید، همیشه بهتر است از پزشک خود راهنمایی بخواهید.

تشخیص سرطان پستان در مردان

اگرچه با توجه به کمبود بافت غده در انسان، علائم و نشانه‌ ها می ‌توانند زودهنگام باشند، اما به دلیل دست کم گرفتن مشکل توسط بیماران، تشخیص تقریباً همیشه دیر انجام می ‌شود، اغلب از این واقعیت غافل هستند که سرطان سینه نیز می ‌تواند بر آنها تأثیر بگذارد.

دقیقاً با در نظر گرفتن این موضوع، تیم سرطان پستان مرکز سرطان Humanitas از طریق یک کمپین اطلاعاتی، از طریق یک برنامه مشاوره ژنتیکی با هدف ارزیابی وجود تغییرات ژنتیکی که ممکن است مستعد ابتلا به این تومور باشد (تجزیه و تحلیل ساختار مولکولی) به این آسیب شناسی توجه ویژه ای دارد.

سرطان سینه در مردان

درمان سرطان پستان در مردان

درمان سرطان پستان در آقایان می تواند با توجه به نوع بیماری و مقدار گسترش آن در آن ها انجام بگیرد اما عمدتا درمان ها عبارتند از:

  • جراحی
  • رادیوتراپی
  • دارو درمانی
  • شیمی درمانی
  • درمان هدفمند

باروری در آقایان بعد از سرطان پستان

شیمی درمانی می تواند به تولید اسپرم آسیب برساند و در نتیجه باروری شما را به طور موقت یا دائم تحت تاثیر قرار دهد. قبل از شروع شیمی درمانی باید به باروری فکر کرد. توصیه متخصص باروری مطلوب است تا شروع شیمی درمانی خیلی به تاخیر نیفتد.

حفظ اسپرم منجمد (انجماد) امکان استفاده از آن را در زمان های بعدی با استفاده از لقاح مصنوعی فراهم می کند. جمع آوری اسپرم قبل از شروع شیمی درمانی توصیه می شود، اما هنوز تا 6 هفته پس از شروع آن امکان پذیر است. حدود 40 درصد از اسپرم‌های ذوب شده زنده هستند و نتایجی مشابه با اسپرم‌های تازه انزالی را تضمین می‌کنند. مطالعات علمی نشان می دهد که انجماد از نظر ژنتیکی به اسپرم آسیب نمی رساند.