تست سرطان سینه در منزل یک هفته پس از پایان قاعدگی و یک بار در ماه و از سن 20 سالگی شروع شود. تست سرطان سینه در منزل از ابتلا به سرطان سینه پیشرفته جلوگیری میکند
تست سرطان سینه در منزل

9200471 - 0910 46129143 - 021

تست سرطان سینه در منزل با روش صحیح و اصولی – آروین کلینیک

خودآزمایی اولین روش برای پیشگیری از سرطان سینه است . این تست ساده خودارزیابی به شما امکان می دهد در مورد ساختار و ظاهر کلی سینه بیاموزید ، بنابراین به شما این امکان را می دهد که هر گونه تغییر غیرعادی را در اوایل با توجه به شکل ظاهری اولیه سینه مشاهده کنید.

خودآزمایی معاینه‌ ای است که هر زنی می‌ تواند به تنهایی یک هفته پس از پایان قاعدگی خود انجام دهد. این بررسی سرطان پشتان دوره ای باید یک بار در ماه و از سن 20 سالگی شروع شود. اگر این روش به طور صحیح و منظم انجام شود خطر تشخیص سرطان در مرحله پیشرفته را محدود کند.

تست سرطان سینه در منزل برای چه انجام می شود؟

خودآزمایی دوره ای به شما این امکان را می دهد که ظاهر طبیعی سینه های خود را بشناسید و هر گونه تغییر و هر گونه بی نظمی را متوجه شوید. سیگنالی که اغلب منجر به کشف تومور می شود، در واقع وجود یک گره است. معمولاً این ضایعه دردناک نیست، بلکه قابل لمس یا حتی قابل مشاهده است.

برای شناسایی زود هنگام تغییرات غیرعادی، باید به ظاهر نوک پستان (که ممکن است جمع شود، بیرون زده تر شود یا مایع ترشح کند) و پوست نیز توجه شود ، به خصوص زمانی که این تغییرات فقط مربوط به یک سینه باشد.

بنابراین این حرکت ساده به شما امکان می دهد بافت سینه را تحت کنترل داشته باشید و مرتباً بررسی کنید که آیا یکنواخت است یا دارای سختی های ندولی است که هرگز در خودآزمایی قبلی مشاهده نشد.

تست سرطان سینه در منزل برای چه انجام می شود؟

روش انجام خود آزمایی سرطان سینه در منزل

خودآزمایی در دو مرحله انجام می شود: مشاهده و لمس واقعی.

مشاهده: در طول این مرحله، اگر هر گونه بی نظمی در شکل سینه، تغییر رنگ پوست، ترک خوردگی نوک سینه ها، زخم های پوستی یا فرورفتگی وجود دارد، باید مشاهده شود. این دو سینه به ندرت در تمام جزئیات یکسان هستند، اما معمولاً متقارن هستند و نمای منظمی دارند.

خودآزمایی در جلوی آینه و در محیطی پر نور آغاز می شود. با بالا تنه صاف، شانه ها شل و بازوها در امتداد پهلوها، شکل سینه و نوک سینه را می توان هم از جلو و هم از پهلو مشاهده کرد. مشاهده باید با بازوهای بلند شده، روی سر کشیده و به دنبال هر گونه بی نظمی در سینه ها تکرار شود. عمل باید مجدداً با به هم پیوستن دستها در جلوی پیشانی و انقباض عضلات سینه ای انجام شود.

لمس کردن: مرحله لمس در حالت عمودی انجام می شود و بازوی مربوط به سینه را خم می کند تا در پشت گردن معاینه شود. سینه با لغزاندن قسمت داخلی سه انگشت به هم پیوسته یک دست (انگشت اشاره، وسط و حلقه) با حرکات کوچک در مرکز معاینه می شود. این مانورهای که به صورت مارپیچ  انجام می شود باید برای هر ربع پستان تکرار شود.

با حرکت انگشتان در جهت دایره ای، با افزایش تدریجی فشار ، می توان هرگونه توده یا سفت شدن بافت سینه را درک کرد.

سپس حرکات با دست از بالا به پایین و دوباره در جهت شعاعی از بیرون به سمت نوک پستان مانند کشیدن نوعی ستاره انجام می شود. لمس از زیر بغل در اطراف منحنی سینوس ادامه می یابد.

همان مانورها در حالت خوابیده به پشت ، با بازوی مربوط به پستان که باید به بالا و زیر سر خم شده باشد، تکرار می شود.

در مرحله آخر، نوک پستان به آرامی بین انگشت سبابه و شست فشار داده می شود تا نشت احتمالی مایع ( سرم یا خون ) بررسی شود. در طی این ارزیابی، می توان از یک دستمال برای بررسی رنگ ترشح استفاده کرد.

توجه: اگر در طی انجام تست سینه توده، فرورفتگی یا ترشح یافت شد، نگران نباشید زیرا ممکن است یافته ای بی ضرر باشد. در هر صورت، مهم است که به پزشک اطلاع داده شود که می تواند آزمایش های ابزاری مناسب را برای اطمینان از وضعیت واقعی سلامت نشان دهد.

روش انجام خود آزمایی سرطان سینه در منزل

نکاتی که باید در تست سرطان سینه در منزل به آن توجه شود

مواردی که حین خودآزمایی پستان باید به موارد زیر توجه کرد:

  • تغییر در شکل و اندازه یک یا هر دو سینه
  • ضخیم شدن یا برجستگی در سینه یا ناحیه زیر بغل
  • نشت خون یا مایع از نوک سینه ها که مربوط به بارداری یا شیردهی نیست (ترشحات سروز یا خونی)
  • برآمدگی، چین و چروک، برآمدگی یا فرورفتگی روی سطح پوست
  • احساسات عجیب و غریب (به خصوص اگر فقط یک سینه را تحت تاثیر قرار دهد)

سایر تغییرات احتمالی و سیگنال های غیرعادی که نباید دست کم گرفته شوند عبارتند از:

  • یک یا چند توده سینه (با در نظر گرفتن این که پستان طبیعتاً ندولار است و از هر 10 بار 9 بار این توده ها نگران کننده نیستند)
  • تغییر در ظاهر نوک پستان (خطوط، اندازه یا موقعیت) یا جمع شدن آن
  • التهاب یا بثورات پوستی و آرئول (پوست پرتقال، تورم ، قرمزی)
  • درد غیر قابل توضیح در سینه یا زیر بغل.

خودآزمایی به هیچ وجه جایگزین معاینه پستان یا معاینات ابزاری مانند ماموگرافی که برای تشخیص وجود گره‌ها، میکروکلسیفیکاسیون‌ها یا سایر علائم غیرمستقیم نئوپلاسم احتمالی است و سونوگرافی (که برای تایید وجود و جامد مشخص می‌شود) نمی‌شود.شما در نهایت برای تشخیص قطعی به این آزمایشات نیاز خواهید داشت.

با این حال، باید توجه داشت که خودآزمایی پستان، که به طور صحیح و منظم انجام می شود، می تواند تشخیص زودهنگام سرطان را امکان پذیر کند و خطر ابتلا به سرطان را در مراحل پیشرفته محدود کند.

بنابراین، در صورت وجود یک یا چند مورد از این علائم که با چشم مشهود است یا در هنگام لمس وجود دارد، توصیه می شود با پزشک یا متخصص پستان خود تماس بگیرید تا در اسرع وقت اطمینان یا نشانه هایی در مورد آزمایش های تشخیصی که مناسب ترین برای رفع هرگونه شک و تردید هستند، دریافت کنید.