ماموگرافی در تست سرطان سینه. عکسبرداری با اشعه ایکس از سینه ها است. به شما امکان می دهد ضایعات را حتی در مراحل اولیه شناسایی کنید.
تست سرطان سینه

9200471 - 0910 46129143 - 021

هدف از انجام تست سرطان سینه چیست؟

هدف از انجام تست سرطان سینه با ماموگرافی تشخیص سرطان سینه در مراحل اولیه است، زمانی که تومور هنوز کوچک است و هنوز غدد لنفاوی را تحت تاثیر قرار نداده است. سپس زنان شانس درمان ملایم تر و نجات از مرگ ناشی از سرطان سینه را خواهند داشت.

تست سرطان سینه با این روش برنامه ای برای تشخیص زودهنگام سرطان سینه در زنان بین سنین 50 تا 69 سال است که هیچ علامتی ندارند.

شرکت در برنامه های تست سرطان سینه برای زنان دارای بیمه درمانی در بیشتر مراکز رایگان است. زنان دارای بیمه درمانی خصوصی نیز حق دارند. با این حال، قبل از معاینه، مشخص کنید که آیا شرکت بیمه شما هزینه ها را پوشش می دهد یا خیر.

ماموگرافی یک معاینه اشعه ایکس از سینه زنان است. می توان از آن برای تجسم تومورهای بسیار کوچک و غیر قابل لمس در مراحل اولیه استفاده کرد. ماموگرافی توسط متخصصان آموزش دیده ویژه بر روی تجهیزات دیجیتالی کاملاً کنترل شده – در واحدهای غربالگری تایید شده انجام می شود.

نگران نباشید: در بیشتر موارد، شک به سرطان سینه تایید نمی شود. به طور متوسط، از 1000 زن غربالگری شده، 30 زن برای معاینات تکمیلی دعوت می شوند – تنها 6 زن در نهایت سرطان سینه تشخیص داده می شوند. در صورت مشکوک بودن به سرطان سینه، نتایج و معاینات لازم بعدی با شما در میان گذاشته خواهد شد.

خبر خوب این است که در حدود 97 درصد از زنان، ماموگرافیشان هیچ شواهدی از سرطان سینه نشان نمی دهد. به آنها گفته می شود که دو سال دیگر برای تست سرطان سینه با ماموگرافی مراجعه نمایند.

تست سرطان سینه

تست سرطان سینه با خودآزمایی

خودآزمایی برای تست سرطان سینه روشی است که هر زنی می تواند در آسایش خانه خود انجام دهد. این تمرینی است که به شما امکان می دهد ظاهر و ساختار طبیعی سینه را عمیقاً درک کنید و بنابراین بتوانید هر تغییری را زود درک کنید. به طور خاص، معاینه در دو مرحله انجام می‌ شود: مشاهده ، که امکان شناسایی تغییرات در شکل پستان یا نوک پستان را فراهم می‌کند، و لمس ، که امکان کشف وجود گره‌ های کوچکی را فراهم می ‌کند که قبلاً وجود نداشتند.

هنگامی که از خودآزمایی صحبت می کنیم، بیش از هر چیز به معاینه برای جستجوی توده در غده پستانی فکر می کنیم، اما در واقع علائم دیگری مانند جمع شدن یا تغییر در ظاهر پوست، نشت مایع از نوک پستان یا تغییر در شکل سینه، همچنین توسط پزشک معاینه شوند.

از سن 20 سالگی می توان این معاینه را هر ماه یکبار بین روز هفتم تا چهاردهم شروع سیکل برای زنان قبل از یائسگی انجام داد. رعایت این زمان ها مهم است زیرا ساختار سینه با توجه به تغییرات هورمونی ماهانه تغییر می کند و در برخی موارد ممکن است سوء تفاهم یا هشدار اشتباه ایجاد شود.

لازم به یاد آوری است که علاوه بر هورمون ها، سن، وزن بدن، آشنایی و استفاده از داروهای ضد بارداری خوراکی نیز بر ساختار سینه تأثیر می گذارد که در برخی مواقع به خصوص متراکم به نظر می رسد و ارزیابی صحیح آن با خودآزمایی دشوار است. خودآزمایی در واقع اولین ابزار برای پیشگیری از سرطان سینه است، اما به خودی خود کافی نیست و باید با معاینه پزشک و آزمایشات توصیه شده همراه باشد.

تست سرطان سینه شامل معاینه بالینی کامل پستان توسط پزشک متخصص است. این یک آنالیز ساده و بدون درد است که در مطب پزشک بدون کمک ابزار خاصی انجام می شود. این نوع ارزیابی مهم است و حتی اگر به طور کلی برای ایجاد یک تشخیص دقیق کافی نباشد، باز هم می تواند در روشن شدن شرایط مشکوک و نا مشخص مفید باشد.

قبل از شروع معاینه واقعی سینه ها، متخصص پستان اقدام به جمع آوری اطلاعات مهم برای تعیین تشخیص: وجود احتمالی موارد سرطان سینه در خانواده، سن شروع اولین سیکل قاعدگی. و یائسگی، هرگونه بارداری گذشته یا فعلی، عادات غذایی و درمان های هورمونی خواهد کرد.

تنها پس از تکمیل این مرحله می‌ توانیم معاینه بالینی واقعی را انجام دهیم که با مشاهده شروع می‌ شود و با لمس پایان می‌ یابد. در عمل، پزشک تمام حرکاتی را که هر زن باید به صورت ماهانه در حین لمس خود انجام دهد، انجام می دهد.

تست سرطان سینه چگونه انجام می شود

تست سرطان سینه با سونوگرافی

سونوگرافی سینه یک روش سریع و بدون درد است، که مستلزم قرار گرفتن در معرض تابش نیست، زیرا از یک پروب اولتراسوند استفاده می کند که امکان مطالعه تراکم بافت را فراهم می کند .

سونوگرافی سینه برای بررسی وضعیت غده در صورت وجود فیبروآدنوم ، بیماری فیبروکیستیک پستان یا سایر اختلالات خوش خیم استفاده می شود. این تکنیک به ویژه در مورد سینه های جوان و متراکم سودمند است، زیرا برخلاف ماموگرافی ، امکان مشاهده هرگونه تغییر را حتی در این شرایط به شما می دهد.

هیچ دستورالعمل مشترکی در مورد استفاده از سونوگرافی پستان وجود ندارد، اما نشانه هایی به صورت فردی وجود دارد. این معاینه یک بار در سال برای خانم‌ هایی که سینه ‌های متراکم دارند، با ندول ‌ها و کیست ‌هایی (مانند ماستوپاتی)، تا رسیدن به یائسگی، زمانی که تغییر بافت باعث می‌شود ماموگرافی بیشتر نشان داده شود، توصیه می ‌شود.

در صورت عدم وجود علائم (مانند ظاهر شدن توده یا تغییرات سطحی در پستان) هیچ نشانه ای برای استفاده از سونوگرافی به عنوان آزمایش غربالگری وجود ندارد . در مورد پستان هایی با بافت به خصوص متراکم، سونوگرافی معاینه ماموگرافی را کامل می کند  زیرا تراکم خواندن ماموگرافی را دشوارتر می کند.

دیگر روش های تست سرطان سینه

بر ای درک ماهیت رشد یا توده مشکوک، پزشک سرطان ممکن است از شما بخواهد که یک یا چند آزمایش را انجام دهید که در این بخش توضیح داده شده است.

این آزمایش ‌ها می‌ توانند کم و بیش تهاجمی باشند: در هر صورت، گام برداشتن در مسیری که منجر به تشخیص تومور می‌شود، هم از نظر عاطفی و هم از نظر روان ‌شناختی همیشه آسیب ‌زا است. مهم این است که تنها نباشید، در مورد ترس ها و تمام شک های خود با نزدیک ترین افراد و با پزشک خود صحبت کنید.

ماموگرافی در تست سرطان سینه. عکسبرداری با اشعه ایکس از سینه ها است. به شما امکان می دهد ضایعات را حتی در مراحل اولیه شناسایی کنید. در زنان جوان، جایی که بافت غده هنوز بسیار متراکم است، ممکن است نسبت به سونوگرافی کمتر قابل اعتماد باشد.

اکو داپلر رنگی. این یک سونوگرافی است که رگ های خونی تغذیه کننده ندول را نشان می دهد و به شما اجازه می دهد تا بفهمید ماهیت ندول خوش خیم یا بدخیم است. این معاینه چند دقیقه طول می کشد و بدون درد است.

تست سرطان سینه در چه کلینیکی انجام می شود

سوزن آسپیره شده سلول ‌های ندول مشکوک از طریق سوزنی کمی ضخیم‌ تر از سرنگ‌ های معمولی گرفته می ‌شوند و تحت بررسی سیتولوژیک قرار می‌ گیرند که امکان شناسایی هر سلول بدخیم را فراهم می ‌کند. این روش چند دقیقه طول می کشد و در کلینیک انجام می شود. می تواند کمی آزاردهنده باشد، اما هیچ گونه منع مصرفی ندارد، خطری ندارد و نیاز به آمادگی خاصی ندارد. تحت سونوگرافی انجام می شود.

بیوپسی ماکرو سوزنی این روش مشابه روش قبلی است. با این حال، یک سوزن بزرگتر برای برداشتن قسمت بزرگتری از ندول مورد بررسی استفاده می شود. بنابراین، بی حسی موضعی لازم است، همچنین به این دلیل که ممکن است چندین نمونه مورد نیاز باشد. معاینه ممکن است کمی دردناک باشد و کبودی هایی به جا می گذارد که در عرض دو هفته دوباره جذب می شوند.

بیوپسی اکسیزیونالاین برداشتن کل ندول است که سپس تحت بررسی سیتولوژیک قرار می گیرد. با یک عمل جراحی تحت بیهوشی عمومی انجام می شود و ممکن است یک شب نیاز به بستری در بیمارستان داشته باشد.

آزمایشات خوناین آزمایش علاوه بر بررسی سطح گلبول‌های قرمز، پلاکت‌ها و گلبول‌های سفید خون، برای تشخیص سطوح برخی مولکول ‌ها – به نام نشانگر ها – تولید شده توسط سلول‌ های سرطانی یا به ندرت توسط بدن در بدن استفاده می‌ شود.

پاسخ به تومور آنها می توانند وجود و نوع سرطان و همچنین تهاجمی بودن آن را مشخص کنند. آنها عمدتا برای پیگیری پیشرفت بیماری در مرحله بعد از عمل و در معاینات استفاده می شوند. یکی از نشانگرهای سرطان سینه آنتی ژن سرطانی 15-3 (CA 15-3) است که مقادیر نرمال آن کمتر از 30 واحد در میلی لیتر است.

سینتی گرافی سینه.این یک نوع حساس از اشعه ایکس است که قادر به شناسایی ضایعات کوچک است. این اجازه می دهد تا یک ردیاب رادیواکتیو (که قبلاً تزریق شده است) را از طریق مسیرهای لنفاوی دنبال کنید. ردیاب در واقع مطابق با ضایعات موضعی است.

تست سرطان سینه زنان

داکتوگالاکتوگرافی نوع دیگری از رادیوگرافی پستان است که در صورت وجود ترشحات مشکوک از نوک پستان برای درک منشاء آن و علت آن، یعنی برجسته کردن هر گونه تشکیلات پاتولوژیک توصیه می شود. این به دو مرحله تقسیم می شود: تجویز ماده حاجب در مجاری شیری (یا شیری، ساختارهایی که شیر را از غدد به نوک پستان منتقل می کنند) و رادیوگرافی پستان.

اشعه ایکس قفسه سینه .برای تست سرطان سینه در شرایط عمومی دستگاه قفسه سینه تجویز می شود. این معاینه، از آنجایی که شامل قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس است، در بارداری، به ویژه در مراحل اولیه، منع مصرف دارد.

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (یا رزونانس مغناطیسی هسته ای). از میدان های مغناطیسی برای به دست آوردن تصاویری از بخش های داخلی بدن استفاده می کند (گاهی اوقات ممکن است نیاز به تجویز ماده حاجب داشته باشد). حدود نیم ساعت طول می کشد و بدون درد است، اما می تواند برای کسانی که از کلاستروفوبیا رنج می برند، مشکلاتی ایجاد کند، زیرا شما باید روی یک تخت در داخل یک سیلندر دراز بکشید. برای زنان باردار، برای کسانی که ضربان ساز یا عناصر فلزی در بدن دارند.

سپس آزمایش‌ های دیگری وجود دارد که انکولوژیست می‌ تواند در صورتی که تشخیص وجود سرطان سینه را مشخص کند، درخواست کند. این تجزیه و تحلیل ها برای تعیین وجود احتمالی متاستازها، به ویژه در کبد، ریه ها و استخوان ها، که اندام هایی هستند که بیشتر تحت تأثیر این نوع سرطان قرار می گیرند، مهم هستند.

از جمله آزمایش‌ هایی که ذکر می‌ کنیم: سینتی ‌گرافی استخوان (که البته ضایعات ناشی از آرتریت و آرتروز را نیز نشان می ‌دهد و بنابراین نیاز به آزمایش‌ های دیگری برای تأیید وجود واقعی متاستاز دارد)، سونوگرافی کبد (برای برجسته کردن ندول‌ های احتمالی)، رزونانس مغناطیسی هسته ‌ای.