برای انجام سونوگرافی پستان، از بیمار خواسته می‌ شود که روی تخت دراز بکشد و قفسه سینه ‌اش را باز و دست‌ هایش را بالا آورده و دست ‌هایش را پشت سربگذارد.
سونوگرافی پستان

9200471 - 0910 46129143 - 021

سونوگرافی پستان چیست، درچه مواردی انجام می شود؟

سونوگرافی پستان یک معاینه غیر تهاجمی ، ساده و ایمن برای پستان است. از پروبی استفاده می شود که اولتراسوند با فرکانس پایین و با شدت بالا را در ناحیه مورد بررسی منتشر می کند. امواج صوتی ساطع شده از بافت‌ها یا اندام‌ های داخلی منعکس می ‌شوند و انواع مختلفی از پژواک ‌ها را تولید می ‌کنند که تصویری از سینه را بر روی صفحه کامپیوتر تشکیل می ‌دهند.

قبل از معاینه، بیمار در حالت خوابیده روی تخت قرار می گیرد و بازوهای خود را بالا می برند تا تنه به اندازه کافی کشیده شود. سپس سینه ها با لایه نازکی از ژل پوشیده می شوند که با چسبیدن بهتر پروب به پوست، به شما امکان می دهد تصاویر با کیفیت بهتری را مشاهده کنید. پزشک متخصص آنالیز سینه ها را در کوتاهترین زمان ممکن انجام میدهند.

سونوگرافی پستان یک روش بی خطر در نظر گرفته می شود زیرا اعتقاد بر این است که سونوگرافی نمی تواند به بدن آسیب برساند، حتی در موارد حساس مانند زنان باردار. سونوگرافی پستان به شما این امکان را می دهد که هر گونه تشکیلات داخل سینه را شناسایی کرده و بین آنهایی که محتوای مایع دارند و مواد جامد را تشخیص دهید.

سونوگرافی سینه جایگزینی برای ماموگرافی نیست و بنابراین این دو آزمایش مکمل یکدیگر هستند. در زنان جوان تر، جایی که بافت غده متراکم تر است، نتایج سونوگرافی دقیقتر از نتایج ماموگرافی است.

سونوگرافی پستان چگونه انجام می شود؟

سونوگرافی پستان یک روش تشخیصی ساده و ایمن است که با قرار دادن یک پروب کوچک بر روی پوست پستان، پس از رسوب مقدار کمی ژل رسانا برای تسهیل لغزش ابزار روی پوست و بهبود انتقال سونوگرافی انجام می شود. برای انجام سونوگرافی پستان، از بیمار خواسته می‌ شود که روی تخت دراز بکشد و قفسه سینه ‌اش را باز و دست‌ هایش را بالا آورده و دست ‌هایش را پشت سربگذارد.

پس از آن، پزشک پروب اولتراسوند را ابتدا روی یک سینه، سپس روی سینه دیگر قرار می دهد و با حرکت آهسته با حرکات عمودی و شعاعی در تمام سطح مورد بررسی، شروع به گرفتن تصاویر مربوط به بافت پستان می کند که نمایش داده می شود.روی مانیتورها در پایان، رادیولوژیست می ‌تواند فوراً نتایج معاینه را ارائه دهد یا آزمایش‌های اضافی را برای تشخیص قطعی درخواست کند. معاینه دردناک نیست، حدود 15 تا 20 دقیقه طول می کشد و نیازی به تجویز دارو یا ماده حاجب ندارد.

سونوگرافی پستان

چه زمانی سونوگرافی پستان توصیه می شود؟

به یاد داشته باشید که دستورالعمل های پزشک خود را دنبال کنید تا بدانید چه زمانی و چند وقت یکبار باید سونوگرافی پستان را انجام دهید. تاریخچه شخصی، سابقه پزشکی و عواملی که در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستند در نظر گرفته می شود.

یا اگر هر یک از شرایط زیر وجود داشته باشد:

  • برای زنانی که در معرض خطر یا احتمال بالای ابتلا به سرطان سینه هستند و نمی توانند تحت مطالعه ای مانند تشدید مغناطیسی هسته ای قرار گیرند.
  • در هر سه ماهه بارداری ، به خصوص در سه ماهه اول، زیرا در معرض خطر قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس نیستید.
  • در مورد سینه های متراکم . یعنی زمانی که بافت همبند غددی یا بافت چربی زیاد باشد که درک هر گونه ناهنجاری از طریق ماموگرافی را دشوار می کند.
  • اگر شما یک زن جوان یا زیر 30 سال هستید توصیه می شود . در مورد شما، ماموگرافی سالانه توصیه نمی شود، بنابراین سونوگرافی پستان را می توان در روال پیشگیری شما گنجاند.
  • این تست برای زنان دارای ایمپلنت سینه ایمن و کاربردی است .
  • به همین ترتیب، تمرین در دوران شیردهی بی خطر است .
  • همچنین اگر ماموگرافی انجام داده اید و ناهنجاری در سینه شما تشخیص داده شده است که به اندازه کافی قابل مشاهده نیست، پیشنهاد می شود. در این مورد از سونوگرافی پستان به عنوان یک مطالعه پزشکی تکمیلی استفاده می شود.
  • اگر برای بیوپسی پستان با هدایت اولتراسوند اندیکاسیون شده اید . سونوگرافی انجام می شود تا پزشک شما بتواند بیوپسی را با یک تصویر واضح برنامه ریزی کند.

مزایا انجام سونوگرافی پستان

  • اکثر سونوگرافی ها غیر تهاجمی هستند.
  • ممکن است موقتاً ناراحت کننده باشد، اما نباید دردناک باشد.
  • سونوگرافی پستان بسیار ایمن است و از اشعه یونیزان استفاده نمی کند.
  • می توانید تصویر واضحی از بافت های نرمی که در تصاویر اشعه ایکس نشان داده نمی شوند، دریافت کنید.
  • این تصاویر را در زمان واقعی ارائه می دهد و آن را به ابزار خوبی برای هدایت روش های کم تهاجمی مانند بیوپسی سوزنی و آسپیراسیون مایع تبدیل می کند.
  • این روش می تواند به تشخیص و طبقه بندی ضایعه پستانی که نمی تواند به اندازه کافی توسط ماموگرافی تفسیر شود، کمک کند.
  • با این چک ‌آپ، پزشکان می‌توانند تعیین کنند که کدام مناطق نگران کننده به دلیل بافت طبیعی (مانند لوبول ‌های چربی) یا کیست‌ های خوش ‌خیم است.
  • برای اکثر زنان 30 ساله و بالاتر، ماموگرافی باید همراه با سونوگرافی استفاده شود. برای افراد زیر 30 سال، سونوگرافی به تنهایی اغلب برای تعیین اینکه آیا یک ناحیه مورد نگرانی نیاز به بیوپسی دارد یا خیر کافی است.

سونوگرافی پستان در زنان

نتایج سونوگرافی چه مدت زمان میبرد؟

نتایج یک سونوگرافی معمولی پستان، بسته به نتایج، روزها پس از اسکن یا بلافاصله پس از آن جمع آوری می شود. در بیشتر کلینیک ها نتایج را در 24 ساعت به شما ارائه می دهند. شما می توانید از پزشک خود نوبت دریافت نمایید و جواب آزمایش را به پزشک خود نشان دهید و در صورت وجود مشکل اقدام به درمان نمایید.

آیا سونوگرافی پستان نیاز به آمادگی دارد؟

سونوگرافی پستان نیازی به آماده سازی ندارد، فقط توصیه می شود از قرار دادن لوسیون یا سایر مواد آرایشی در ناحیه مورد نظر خودداری کنید. این آن را از سایر معاینات مانند سونوگرافی زنان که در آن مصرف مایعات فراوان برای اطمینان از پر بودن مثانه برای انجام عمل پزشکی درخواست می شود، متمایز می کند.

توجه به این نکته ضروری است که اگر دستور پزشکی صادر شده توسط متخصص حاکی از این است که شما باید ماموگرافی نیز انجام دهید ، ابتدا باید برای این عمل وقت بگیرید و سپس سونوگرافی پستان را انجام دهید.

اگر اخیرا ماموگرافی انجام داده اید ، و اگر بیشتر از 8 ماه از آن نگذشته است انجام سونوگرافی پستان می تواند به پزشک در تشخیص کمک نماید . علاوه بر این، در صورت لزوم، همراه داشتن تمام معاینات قبلی پستان و سابقه جراحی توصیه می شود.

سونوگرافی پستان برای زنان باردار و مادران شیرده یک معاینه بی خطر محسوب می شود. برخلاف سی تی اسکن و اشعه ایکس که از اشعه استفاده می کنند، فقط امواج صوتی ساطع می کند.

سونوگرافی پستان از چه سنی انجام خواهد شد؟

توصیه می کنیم اولین ماموگرافی و سونوگرافی پستان خود را در سن 40 سالگی انجام دهید. از آنجایی که از آن سن، متخصصان تکرار آن را یک بار در سال به عنوان بخشی از کنترل های معمول توصیه می کنند.

مواردی وجود دارد که در صورتی که مادر بیمار سابقه سرطان سینه داشته باشد، درخواست می شود که سونو از 35 سالگی انجام شود.اگر در سنین بین 20 تا 35 سالگی علائمی مانند توده، درد یا قرمزی در ناحیه سینه نشان ندارید، احتمال ناهنجاری کمتر است، بنابراین لزوماً نیازی به بررسی از طریق این روش‌ها نیست.

سونوگرافی پستان چگونه انجام می شود

تفاوت ماموگرافی و سونوگرافی پستان

ماموگرافی تصویربرداری با اشعه ایکس با کیفیت بالا از پستان است که از اشعه ایکس با دوز بسیار پایین استفاده می کند و برای تشخیص سرطان سینه یا سایر بیماری های پستان استفاده می شود و امکان یافتن ضایعات را در مراحل اولیه فراهم می کند.

از سوی دیگر، سونوگرافی پستان یک تکنیک اسکن است که از سونوگرافی استفاده می کند . به ویژه برای زنان زیر 35 سال به عنوان اولین آزمایش تشخیصی و در مواردی برای زنان بالای آن سن به عنوان مکمل ماموگرافی توصیه می شود. از سن 35 سالگی، ماموگرافی توصیه می شود، زیرا برای تشخیص سرطان پستان دقیق تر است و به ما امکان تشخیص بهتر را می دهد. باید در نظر داشت که با افزایش سن، خطر ابتلا به سرطان سینه افزایش می یابد.

در ماموگرافی:

  • از اشعه ایکس استفاده می کنند.
  • در حالت ایستاده با دستگاهی به نام ماموگرافی انجام می شود و نیاز به فشرده سازی متوسط ​​سینه دارد.
  • آمادگی خاصی برای انجام آزمایش لازم نیست، اما انجام ماموگرافی یک هفته پس از قاعدگی توصیه می شود.

در سونوگرافی پستان:

  • آنها از یک پروب آغشته به ژل استفاده می کنند که حرکت را تسهیل می کند.
  • از اشعه ایکس استفاده نمی ‌کند، بلکه از اولتراسوند استفاده می ‌کند که از ناحیه کاوش‌ شده، به ‌ویژه سینه، پرش می ‌کند و به تصاویر تبدیل می‌شود.
  • بسته به اپراتوری که تصاویر را به دست می آورد، نتیجه ممکن است به اندازه ماموگرافی قابل تکرار نباشد. از طرف دیگر، مزیت آن این است که نیازی به فشرده سازی سینه ندارد.
  • هیچ آمادگی قبلی برای سونوگرافی پستان لازم نیست.

در حال حاضر، اکثر دستگاه ‌های ماموگرافی دیجیتال هستند و این مزیت را دارند که با دوز کمتر تابش اشعه ایکس تصویر بهتری به دست می ‌آید. برخی از دستگاه‌ ها در حال حاضر با فناوری جدیدی عرضه می ‌شوند که سه بعدی یا توموسنتز استاین امکان به دست آوردن تصاویر توموگرافی از قفسه سینه را فراهم می کند که به تمایز برخی ضایعات و مشخص کردن محل آنها کمک می کند.

در ماموگرافی، بسته به تراکم پستان، می توان نواحی روشن یا تیره تر را مشاهده کرد. قبل از انجام آزمایش، در صورت بارداری، شیردهی، عمل جراحی اخیر، در صورت ضربه زدن به بیمار یا استفاده از پروتز سینه، لازم است به پزشک اطلاع داده شود.

در حین انجام آزمایش، لازم است تمام اجسام فلزی را جدا کرده و از کرم های بدن یا دئودورانت ها استفاده نکنید تا در تصویر اختلال ایجاد نکند. همچنین مهم است که پزشک را در مورد استفاده از هورمون ها و سابقه خانوادگی یا شخصی سرطان مطلع کنید. اگر در طول آزمایش متوجه ناراحتی شدید، به متخصص مراقبت های بهداشتی خود اطلاع دهید.

فردی که نتایج را تفسیر می کند، یک پزشک متخصص در رادیولوژی و با آموزش خاص در تشخیص پستان است. اگر در مواردی درخواست تکمیل ماموگرافی با سونوگرافی پستان می شود به این دلیل است که معاینات اضافی لازم است اما به این معنا نیست که چیز غیر طبیعی دیده شده است، بلکه نیاز به تصاویر دیگری است.