ژنتیک سرطان در ابتلا افراد به این بیماری نقش بازی می کند. سرطان بیماری شایعی و گاهی کشنده است. ژنتیک سرطان در تشخیص اولیه بیماری مهم است.
آیا سرطان ژنتیکی است

9200471 - 0910 46129143 - 021

ژنتیک سرطان چیست؟ تاثیر ژنتیک بر سرطان – کلینیک آروین

سرطان بیماری شایعی است که از کُشنده ترین بیماری ها به شمار می رود. تحقیقات انجام شده حاکی از آن است که امروزه بیشتر از 30 درصد مرگ ها به دلیل ابتلا به انواع سرطان می باشد. متاسفانه بعضی از انواع سرطان ها در مراحل اولیه هیچ گونه علائمی ندارد و یا تشخیص آن ها در مرحله اولیه بسیار دشوار است و در مراحل پیشرفته کُشنده خواهد بود.

هنگامی تغییرات ژنی در سلول ایجاد می شود، رفتار سلول ها نیز تغییر خواهد کرد. در حقیقت رفتار سلول سرطانی شبیه سلول نابالغ می باشد.  شایان ذکر است که سلول های مناطق مختلف بدن در معرض ابتلا به سرطان می باشند. تغییراتی که در سلول سرطانی ایجاد می شود در کنترل رشد، ظاهر، ارتباطات سلول با سلول های دیگر، ساختار سلول، پروتئین و… قابل مشاهده می باشد.

ژنتیک-سرطان

ممکن است سرطان، یک فرد یا در چند فرد از اعضای خانواده را درگیر نماید و به صورت یک صفت ارثی بروز کند، و یک بیماری ژنتیکی محسوب شود. هنگامی که ژن های مختلف دچار اختلالاتی در روند عملکرد خود شوند، می تواند باعث سرطانی شدن سلول ها شوند. ژن هایی که می توانند زمینه سرطان را ایجاد کنند، عبارتند از:

  • ژن هایی که میتوز را تنظیم و کنترل می کنند
  • ژن هایی که آپوپتوز را کنترل می کنند.
  • ژن هایی که در انتقال پیام و تکثیر و رشد سلول نقش دارند.
  • ژن هایی که در اجزای هیکل سلولی نقش دارند.
  • ژن هایی که تومور را از بین می برند.
  • ژن هایی که وظیفه ترمیم DNA و جهش ژنی را برعهده دارند.
  • آنکوژن هایی که فعال شدن آن ها باعث سرطانی شدن سلول های می شوند.

چگونه سرطان در بدن پیشرفت می کند ؟

در بیشتر مواقع، سرطان باعث ایجاد توده ای در بدن می شود، اما در بعضی انواع سرطان هیچ توده یا توموری ایجاد نمی شود، بلکه سلول های آسیب دیده در اثر گردش خون به سایر نقاط بدن رفته و در آنجا تومور سازی صورت می گیرد. شایان ذکر است که سلول توموری، که به تعداد دفعات بیشتری از سلول های اطرافش تقسیم می شود، دارای ويژگی های سطحی تغییر یافته است. همچنین اختصاصی بودن سلولی که از آن منشا گرفته است، اتفاق می افتد. یک تومور بدخیم به غدد لنفاوی وبافت های نزدیک انتقال می یابد و با راهی که به جریان گردش خون می یابد، متاستاز می کند. یعنی یک سلول سرطانی می تواند با گردش خون حرکت کرده و تومورهای ثانویه ایجاد کند.

ژنتیک سرطان چیست