9200471 - 0910 46129143 - 021

خوراکی های سرطان زا که باید از آن اجتناب کنید

سرطان همیشه یکی از بزرگترین بیماری هایی بوده که باعث مرگ میلیون ها نفر شده است. علاوه بر این، برای کسانی که قبلاً به آن مبتلا شده اند نیز درد و رنج بسیار زیادی ایجاد می کند. اما چه راه هایی وجود دارد که می توانید از سرطان در امان بمانید؟ انجام اقدامات پیشگیرانه برای در امان ماندن از سرطان مهم است که شامل درک عوامل خطر مرتبط با بیماری است.

خوراکی های سرطان زا چیست؟

خوراکی های سرطان زا فقط هر غذایی نیست که برای سلامتی مضر باشد. آنها غذاهایی هستند که ممکن است باعث سرطان شوند. مؤسسه ملی سرطان آنها را به عنوان غذاهایی که توسط متخصصان تشخیص داده شده است قادر به ایجاد سرطان در انسان هستند تعریف می کند.

مواد سرطان زا به DNA حمله می کنند و باعث جهش آن می شوند. این جهش می تواند منجر به سرطان شود. فهرست خوراکی های سرطان زا کامل نیست و بین گوشت یا سبزیجات یا هر ماده غذایی دیگر تفاوتی قائل نمی شود.

بدن ما هر روز در معرض مواد سرطان زا قرار می گیرد. برخی از این مواد سرطان زا می توانند باعث سرطان شوند در حالی که برخی قادر به ایجاد سرطان نیستند. بر اساس نحوه تأثیر آنها بر بدن انسان، گروه های سرطان زا مختلفی وجود دارد. این گروه ها از مواد شیمیایی گرفته تا سموم بیولوژیکی و تشعشعات را شامل می شود.

خوراکی های سرطان زا

10  خوراکی سرطان زا که باید از آن اجتناب کنید.

الکل:

به گفته سازمان بهداشت جهانی، الکل یکی از شایع ترین علل سرطان در جهان است. با این حال، مشخص نیست که آیا همه کسانی که الکل مصرف می کنند واقعاً به سرطان مبتلا می شوند یا خیر. توصیه می شود از مصرف الکل اجتناب کنید و احتمال ابتلا به سرطان را کاهش دهید.

گوشت فرآوری شده (هات داگ، سالامی، سوسیس و کالباس):

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد گوشت فرآوری شده سرطان زا است. سازمان بهداشت جهانی گوشت های فرآوری شده را در گروه 1 خوراکی های سرطان زا طبقه بندی کرد. ارتباط مستقیمی با سرطان روده بزرگ و معده دارد.

پاپ کورن مایکروویو:

خطرات خوردن ذرت بو داده مایکروویو بسیار شناخته شده است، اما با این وجود سخت است که مردم را متقاعد کنیم که این غذای ناسالم را نخورند. ذرت بو داده مایکروویو حاوی اسید پرفلوئورواکتانوئیک  است که با سرطان و سایر بیماری‌های بهداشتی مانند ناباروری، نقایص مادرزادی و بیماری تیروئید مرتبط است.

شکر تصفیه شده:

شکر فرآوری شده برای سلامتی شما مفید نیست. نه تنها وقتی آن را می نوشید بد است، بلکه وقتی آن را می خورید هم بد است. مطالعات مختلف نشان می دهد که خوردن مقادیر بیش از حد شکر تصفیه شده می تواند باعث التهاب مزمن در سلول ها شود که به نوبه خود می تواند منجر به سرطان شود.

خوراکی های سرطان زا چیست

غذاهای دودی:

گوشت های دودی مواد شیمیایی سرطان زا تولید می کنند. توصیه می شود به طور کامل از غذاهای دودی خودداری کنید، اما اگر غذاهای دودی مصرف می کنید، مطمئن شوید که میزان مصرف شما کنترل شده است.

ماهی پرورشی:

بر کسی پوشیده نیست که ماهی های پرورشی با آنتی بیوتیک ها و آفت کش هایی که باعث سرطان می شوند درمان می شوند. ماهی های پرورشی ماهی این غذاهای شیمیایی را می خورند تا به سرعت سایزشان رشد کند. این مواد شیمیایی می توانند برای سلامتی ما مضر باشند و باعث سرطان شوند. با این وجود، کیفیت ماهی های مزرعه بسیار بدتر از ماهی های صید شده وحشی است.

گوشت قرمز:

گوشت قرمز یکی از خوراکی های سرطان زا دسته ای از گوشت ها است که گفته می شود احتمالا برای انسان سرطان زا است. معمولاً به گوشت گاو و خوک اشاره دارد، اما می تواند شامل یز و گوشت بره نیز باشد. مطالعات مختلف نشان داده است که مصرف گوشت قرمز و گوشت فرآوری شده مانند بیکن با افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی، سرطان و سایر بیماری ها مرتبط است. اگر شما یا عزیزانتان علائم سرطان را مشاهده کردید، برای تشخیص و درمان صحیح با بهترین متخصص سرطان در کلینیک و بیمارستان مشورت کنید .

روغن هیدروژنه:

روغن هیدروژنه یک روغن مصنوعی است که برای بهبود بافت و طعم آن از نظر شیمیایی تغییر یافته است. مطالعات مختلف نشان می دهد که روغن های هیدروژنه ممکن است خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را افزایش دهند. این روغن برای ارائه کیفیت پایدارتر نسبت به روغن گیاهی طبیعی استفاده می شود و ماندگاری بیشتری نسبت به چربی حیوانی دارد.

 چه خوراکی های سرطان زا هستند

غذای ترشی:

ترشی باعث سرطان می شود. سرکه سفید موجود در ترشی ها می تواند با پروتئین موجود در غذا واکنش داده و ترکیبات سرطان زا به نام آکریل آمید را تشکیل دهد. برخی از مطالعات نشان داده اند که آکریل آمید، یک ماده شیمیایی موجود در برخی از غذاهایی که در دمای بالا سرخ شده یا پخته می شوند، ممکن است با افزایش خطر ابتلا به سرطان های مختلف از جمله سرطان سینه مرتبط باشد. اگر علائمی مشاهده کردید، از بهترین متخصص سرطان سینه در بیمارستان به دنبال درمان باشید .

غذای کبابی:

غذای کبابی یک نوع غذای سالم و خوش طعم است. با این حال، می تواند باعث سرطان نیز شود. دمای بالایی که برای پخت این نوع غذا استفاده می شود، احتمال وجود مواد سرطان زا در آن را افزایش می دهد. برخی از مطالعات نشان داده اند که کباب کردن گوشت می تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ، سینه و پروستات را افزایش دهد. مردم باید از خطرات احتمالی غذای کبابی آگاه باشند و در تهیه آن احتیاط کنند.

روغن پالم:

یک مشکل مربوط به سمی بودن سیب زمینی سرخ کرده مربوط به نوع روغن استفاده شده در مرحله سرخ کردن و تعداد دفعات استفاده مجدد از آن است. تمام روغن ها در هنگام سرخ کردن خراب می شوند. هر چه مدت زمان بیشتری از آنها استفاده شود، مواد مضر بیشتری تولید می کنند که سپس با چیپس مصرف می کنیم.

روغن یک ماده غذایی با ارزش و گران است. انتخاب اکثریت قریب به اتفاق رستوران داران استفاده از ارزان ترین روغن موجود در بازار است: روغن پالم، هسته خرما و سایر روغن‌ها حتی در حالت سرد بسیار سرطان ‌زا هستند، و جز خوراکی های سرطان زا حساب می شود ، چه برسد به اینکه برای ساعت‌ها تا دمای 200 درجه حرارت داده شوند.

خوراکی های سرطان زا چه چیزهایی هستند

نوشابه و کوکاکولا:

نوشیدنی‌های گازدار معمولاً جزو سالم‌ ترین غذاها نیستند، برعکس، در بسیاری از موارد حاوی مواد نگهدارنده و سایر افزودنی‌ های سرطان‌ زا هستند که باعث سرطان می‌ شوند. لیست این نوشیدنی ها طولانی است، اما معرف ترین و شناخته شده ترین آنها کوکاکولا و نوشیدنی های مبتنی بر کولا است.

منافع اقتصادی پشت این غول ‌ها و غیرعادی است، من حتی مطالعاتی را خوانده‌ ام که ادعا می‌کرد کوکاکولا با سرطان مبارزه می ‌کند. اینها بدون شک رازهای قدرت اقتصادی هستند.

نگهدارنده و شیرین کننده مصنوعی:

اغلب ارگان هایی که باید بر ایمنی مواد غذایی نظارت کنند، اعلام می کنند که این مواد بی خطر هستند. بعد از 20 سال به طرز شگفت انگیزی ثابت شد که اشتباه می کنند، مانند مورد آسپارتام که نشان داده شده است که فرمالدئید تولید می کند.

بنزوات سدیم در بسیاری از نوشیدنی های گازدار استفاده می شود، می توانید آن را با عبارت E211 تشخیص دهید و در تولید بنزن نیز وجود دارد. یکی دیگر از افزودنی های رنگی سرطان زا و E150d (4-methylimidazole) رنگی است که رنگ کاراملی بی نظیری را به نوشیدنی های مبتنی بر کولا می دهد.

بنابراین تنها راه محافظت از خود این است که از خوردن غذا هایی که بیش از حد غنی از مواد افزودنی، طعم دهنده و نگهدارنده هستند خودداری کنید.