تزریق نخاعی شیمی درمانی چه زمانی احتیاج پیدا می شود؟ برای انجام تزریق نخاعی شیمی درمانی چه نکاتی رعایت می شود؟ قبل و بعد از انجام تزریق چه نکاتی باید رعایت شود؟
تزریق نخاعی شیمی درمانی

9200471 - 0910 46129143 - 021

تزریق نخاعی شیمی درمانی چه زمانی نیاز می شود – آروین کلینیک

در شیمی درمانی داخل نخاعی داروهای ضد سرطان در فضای داخل نخاعی، فضایی است که مایع مغزی نخاعی  را نگه می دارد، تزریق می شود. دو روش مختلف برای این کار وجود دارد. یک راه ، تزریق دارو به مخزن اومایا است (محفظه ای گنبدی شکل که در حین جراحی زیر پوست سر قرار می گیرد؛ داروها را در حالی که از طریق یک لوله کوچک به مغز جریان می یابد، نگه می دارد. ). راه دیگر، تزریق مستقیم داروها به مایع مغزی نخاعی در قسمت پایین ستون فقرات، پس از بی حس شدن ناحیه کوچکی در قسمت پایین کمر است.

چه زمانی از شیمی درمانی داخل نخاعی استفاده می شود؟

در برخی از سرطان‌ها، مانند برخی از لوسمی‌ها یا لنفوم‌ها، سلول‌ های سرطانی می‌توانند به مایع مغزی نخاعی منتقل شوند. شیمی درمانی که در ورید یا دهان انجام می شود نمی تواند به راحتی وارد این بخش شود. در صورتی که سرطان به مایع مغزی نخاعی گسترش یافته باشد، یا اگر خطری وجود داشته باشد، ممکن است شیمی درمانی تزریقی داخل نخاعی انجام شود.

فقط داروهای شیمی درمانی خاصی را می توان به این روش تجویز کرد. داروهای شیمی درمانی که بیشتر به صورت داخل نخاعی (با پونکسیون کمری) تجویز می شوند عبارتند از:

  • متوترکسات
  • سیتارابین .

استروئیدها را  نیز می توان از این طریق به بیمار تزریق کرد.

تزریق نخاعی شیمی درمانی
تزریق نخاعی شیمی درمانی

قبل از شیمی درمانی داخل نخاعی

قبل از درمان پزشک به شما توضیح خواهد داد که چرا به این نوع درمان شیمی درمانی داخل نخاعی نیاز خواهید داشت پزشک به شما اطلاعاتی درباره موارد زیر خواهد داد:

  • نحوه اجرا
  • روند درمان
  • شیمی درمانی
  • هر آزمایشی که ممکن است شما در طول درمان به آن نیاز داشته باشید.
  • هرگونه خطر یا عوارض جانبی تزریق نخاعی شیمی درمانی

بعد از آن از شما خواسته می شود فرمی را امضا کنید مبنی بر اینکه اجازه (رضایت) خود را  برای پرسنل بیمارستان برای انجام تزریق شیمی درمانی نخاعی می دهید.

کارکنان آموزش دیده ویژه، درمان را در اتاقی در بیمارستان انجام می دهند که فقط برای شیمی درمانی داخل نخاعی استفاده می شود. به ندرت ممکن است مجبور شوید برای این درمان به بیمارستان دیگری مراجعه نمایید.

ممکن است هنگام توضیح این روش، یکی از اعضای خانواده یا دوست همراه شما باشد تا به شما کمک کند آنچه گفته شد را به خاطر بسپارید. بهتر است قبل از شروع درمان نکات مهم را یادداشت نمایید.

انجام شیمی درمانی با تزریق نخاعی

قبل از درمان، یک پرستار یا پزشک فشار خون و نبض شما را بررسی می کند. پس از انجام عمل باید مدتی به پشت روی تخت دراز بکشید.

در طول تزریق نخاعی باید یکی از موارد زیر را انجام دهید:

  • به یک طرف دراز بکشید و زانوها را به سمت قفسه سینه خود خم کنید.
  • بنشینید، روی میز به جلو خم شوید و یک بالشت برای راحتری جلو شکم خود بگیرید.

این موقعیت ها به کمر شما اجازه می دهد تا حد ممکن خمیده شود به طوری که فضاهای کوچکی بین استخوان های ستون فقرات و مهره ها وجود داشته باشد. پزشک یا پرستار پوست قسمت پایین کمر را با محلول ضد عفونی کننده تمیز می کند. سپس یک بی حس کننده موضعی برای بی حس کردن ناحیه تزریق می کنند. این کار ممکن است چند دقیقه طول بکشد.

سپس یک سوزن را بین 2 استخوان ستون فقرات وارد کانال نخاعی می کنند. شما باید درطول انجام این کار کاملا بی حرکت باشید. ممکن است با وارد کردن سوزن فشاری احساس کنید. پزشک یا پرستار این موارد را انجام می دهد:

  • نمونه ای از مایع مغزی نخاعی می گیرند.
  • داروهای شیمی درمانی را تزریق می کنند.
  • انجام هر دو.

پزشکان متخصص و پرستاران در طول انجام این روش در کنار شما خواهند بود تا اطمینان حاصل کنید که درمان شما به درستی و با دقت انجام میگیرد. پس از تجویز دارو، پزشک یا پرستار سوزن را بر می دارد و یک پانسمان کوچک روی ناحیه تزریق قرار می دهد. کل فرآیند به طور معمول حدود 20 دقیقه طول می کشد.

اگر در همان روز شیمی درمانی وریدی انجام می دهید، ابتدا آن را در بخش یا واحد روزانه انجام خواهید داد. شیمی درمانی داخل نخاعی تنها پس از پایان شیمی درمانی دیگر انجام می شود.

انجام شیمی درمانی با تزریق نخاعی
انجام شیمی درمانی با تزریق نخاعی

بعد از شیمی درمانی داخل نخاعی

پس از انجام تزریق نخاعی شیمی درمانی ، باید مدتی صاف دراز بکشید. که با توجه به احساس شما می تواند تا 1 ساعت و یا بیشتر هم باشد.

انجام این روش درمان معمولاً دردناک نیست. برخی افراد ممکن است آن را ناراحت کننده بدانند یا برای چند ساعت سردرد داشته باشند. اگر سردرد دارید به پزشک یا پرستار خود اطلاع دهید، زیرا آنها می توانند برای کمک به شما مسکن های خفیف بدهند. نشستن بلافاصله شما می تواند سردرد را بدتر کند.معمولاً در این مدت مجدداً فشار خون و نبض شما چک خواهد شد.

وقتی استراحت کردید و احساس خوبی داشتید، می‌توانید بلند شوید و حرکت کنید. اما بهتر است تا 24 ساعت پس از تزریق نخاعی از رانندگی یا کار با ماشین آلات خودداری کنید. اگر شیمی‌ درمانی داخل نخاعی می ‌کنید، ممکن است به چندین دوز نیاز داشته باشید و هر بار نیاز به ناجام تزریق نخاعی.