کلانژیوکارسینوما نوعی سرطان است که در لوله‌های باریک مجاری صفراوی که مایع گوارشی صفرا را حمل می‌کنند، تشکیل می‌شود کلانژیوکارسینوما قابل درمان است
کلانژیوکارسینوما

9200471 - 0910 46129143 - 021

کلانژیوکارسینوما چیست و درمان کلانژیوکارسینوما آروین کلینیک

کلانژیوکارسینوم نوعی سرطان است که در لوله‌های باریک (مجاری صفراوی) که مایع گوارشی صفرا را حمل می‌کنند، تشکیل می‌شود. مجاری صفراوی کبد شما را به کیسه صفرا و روده کوچک شما متصل می کند. کلانژیوکارسینوم، که به عنوان سرطان مجرای صفراوی نیز شناخته می شود، بیشتر در افراد بالای 50 سال رخ می دهد، اگرچه ممکن است در هر سنی رخ دهد.

پزشکان کلانژیوکارسینوما را بر اساس محل بروز سرطان در مجاری صفراوی به انواع مختلفی تقسیم می کنند:

  • کلانژیوکارسینوم داخل کبدی در قسمت‌هایی از مجاری صفراوی در کبد ایجاد می‌شود و گاهی اوقات به عنوان یک نوع سرطان کبد طبقه‌بندی می‌شود.
  • کلانژیوکارسینوم هیلار در مجاری صفراوی درست خارج از کبد رخ می دهد. به این نوع کلانژیوکارسینوم پری هیلار نیز گفته می شود.
  • کلانژیوکارسینوم دیستال در قسمت مجرای صفراوی نزدیک به روده کوچک رخ می دهد. به این نوع کلانژیوکارسینوم خارج کبدی نیز گفته می شود.

کلانژیوکارسینوما اغلب زمانی تشخیص داده می شود که پیشرفته باشد و دستیابی به درمان موفقیت آمیز را دشوار می کند.

کلانژیوکارسینوما

 علائم کلانژیوکارسینوما

علائم و نشانه های کلانژیوکارسینوم عبارتند از:

1-زرد شدن پوست و سفیدی چشم (یرقان)

2-خارش شدید پوست

3-مدفوع سفید رنگ

4-خستگی

5-درد شکم در سمت راست، درست زیر دنده ها

6-کاهش وزن بدون تلاش

7-تب

8-عرق شبانه

9-ادرار تیره

 چه افرادی در معرض ابتلا به کلانژیوکارسینوما هستند؟

در ایالات متحده، آمریکایی های اسپانیایی تبار در معرض خطر کلانژیوکارسینوما هستند. همچنین در صورت داشتن موارد زیر ممکن است احتمال ابتلا به کلانژیوکارسینوما افزایش یابد:

ناهنجاری های محل برخورد مجرای صفراوی و مجرای پانکراس.

سنگ مجرای صفراوی یا بیماری کیست کلدوک (کیست مجرای صفراوی)

کولیت اولسراتیو مزمن

سیروز کبدی

کلونورکیازیس (عفونت با یک انگل کبدی چینی)

هپاتیت B یا هپاتیت

ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV)

بیماری التهابی روده (IBD)

بیماری کبد چرب غیر مرتبط با الکل

کلانژیت اسکلروزان اولیه (التهاب و زخم مجاری صفراوی را مسدود می کند)

عوامل خطر اضافی عبارتند از:

  • اختلال مصرف الکل
  • دیابت
  • قرار گرفتن در معرض سموم
  • چاقی
  • سیگار کشیدن

تشخیص کلانژیوکارسینوما

تیم پزشکی درمانی شما علائم شما را ارزیابی می کند، سابقه پزشکی شما را بررسی می کند و یک معاینه فیزیکی انجام می دهد. آزمایشات کلانژیوکارسینوما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تست‌های عملکرد کبد: این آزمایش‌ های کبدی خون شما را از نظر سطوح بالای موادی که ممکن است نشان دهند کبد شما آنطور که باید کار نمی‌ کند یا انسداد مجرای صفراوی مانند افزایش آنزیم‌ های کبدی وجود دارد، بررسی می ‌کند .
  • آزمایش‌ نشانگر تومور: این آزمایش‌ ها خون یا ادرار شما را از نظر پروتئین و سایر موادی که می‌تواند به معنای ابتلا به سرطان باشد، بررسی می ‌کند.
  • سونوگرافی شکم: سونوگرافی شکم از امواج صوتی برای ایجاد تصاویری از کبد، پانکراس و کیسه صفرا استفاده می کند. اگر پزشک مشکوک به سرطان مجرای صفراوی باشد، این ممکن است اولین معاینه تصویربرداری باشد.
  • کلانژیوپانکراتوگرافی رزونانس مغناطیسی MRCP: یک آزمایش تصویربرداری تخصصی است که از دستگاه MRI استفاده می کند . تصاویر دقیقی از کبد، مجاری صفراوی، کیسه صفرا، پانکراس و مجرای پانکراس ایجاد می کند.
  • کلانژیوپانکراتوگرافی رتروگراد آندوسکوپی (ERCP): از یک آندوسکوپ و یک کاتتر (لوله های نازک و انعطاف پذیر) برای بررسی مجاری صفراوی استفاده می کند. آندوسکوپ در حالی که بیهوش هستید به داخل دهان شما می ‌رود و به روده کوچک می ‌رود. کاتتر رنگ کنتراست را ارائه می کند تا شکل مجاری صفراوی شما را در اشعه ایکس مشخص کند. اگر انسداد مجرای صفراوی دارید، یک دستگاه استنت را می توان در حین ERCP در مجرای صفراوی مسدود شده قرار داد تا دوباره آن را باز کند.
  • کلانژیوگرافی ترانس کبدی از راه پوست (PTC): یک PTC اشعه ایکس از مجاری صفراوی شما را مانند ERCP ایجاد می کند. اما به جای آندوسکوپ و کاتتر، تیم پزشکی شما رنگ کنتراست را با وارد کردن یک سوزن به طور مستقیم در مجاری صفراوی و کبد شما تزریق می کند. این روش معمولا فقط برای افرادی است که نمی توانند ERCP داشته باشند.

اگر تصویربرداری و آزمایش های آزمایشگاهی سرطان را نشان دهد ، پزشک شما بیوپسی را انجام می دهد. بیوپسی روشی برای برداشتن نمونه بافت از بدن شما است. یک پاتولوژیست بافت را زیر میکروسکوپ در آزمایشگاه بررسی می کند تا سرطان را بررسی کند.اوشما می تواند نمونه های بافت مجرای صفراوی را در طول ERCP، PTC یا با استفاده از یک سوزن کوچک از طریق پوست بگیرد.

درمان هدفمند چگونه باعث درمان کلانژیوکارسینوما می شود؟

درمان های هدفمند بخش های خاصی از سلول های سرطانی را هدف قرار می دهند. برخی از افراد مبتلا به سرطان مجرای صفراوی که نتیجه یک ژن غیرطبیعی است، پروتئین های خاصی روی سلول های سرطانی خود دارند. درمان های هدفمند می توانند به این سلول ها حمله کنند تا از تقسیم آنها جلوگیری کنند.

درمان هدفمند چگونه باعث درمان کلانژیوکارسینوما می شود؟

جلوگیری از ابتلا به کلانژیوکارسینوما

هیچ راهی برای پیشگیری کامل از سرطان مجرای صفراوی وجود ندارد، اما ممکن است بتوانید خطر ابتلا را با موارد زیر کاهش دهید:

  • اجتناب از ویروس هایی مانند هپاتیت B، هپاتیت C و HIV
  • واکسن زدن علیه هپاتیت B
  • محدود کردن مقدار الکلی که می نوشید.
  • حفظ وزن بدن سالم .
  • ترک سیگار

شیمی درمانی چگونه باعث کلانژیوکارسینوما می شود؟

شیمی درمانیاز داروها برای از بین بردن سرطان استفاده می کند. شیمی درمانی سیستمیک که از کل بدن شما می گذرد می تواند برای کوچک کردن تومور استفاده شود تا عمل جراحی امکان پذیر شود. اگر سرطان برای جراحی بسیار پیشرفته باشد، از شیمی درمانی برای افزایش طول عمر و کاهش علائم سرطان استفاده می شود. در برخی موارد، می ‌توان روش‌ هایی را برای رساندن شیمی‌ درمانی مستقیم به مجرای صفراوی انجام داد:

  • کموآمبولیزاسیون ترانس شریانی، که از یک کاتتر برای کاشت دانه ریز شیمی درمانی در رگ خونی تامین کننده تومور استفاده می کند. این دانه ها رگ را مسدود می کنند تا از رسیدن خون به تومور جلوگیری کنند. در همان زمان، دانه ها داروهای شیمی درمانی را برای کوچک کردن تومور آزاد می کنند.
  • انفوزیون شریان کبدی ، که از یک پمپ کاشته شده با جراحی برای تزریق مستقیم شیمی درمانی به شریان اصلی که خون را به کبد می رساند، استفاده می کند. اینکه آیا اینها واقعاً مؤثر هستند یا خیر بحث برانگیز است.

درمان کلانژیوکارسینوما با ایمونوتراپی

ایمونوتراپی به سیستم ایمنی بدن شما کمک می کند تا با سرطان مبارزه کند. در سرطان مجرای صفراوی، برخی از سلول های سرطانی حاوی پروتئینی هستند که از حمله سلول های ایمنی به سرطان جلوگیری می کند. ایمونوتراپی پروتئین ها را غیرفعال می کند تا سلول های ایمنی بتوانند کار خود را بهتر انجام دهند.