کلاه یخ یک روش درمانی برای جلوگیری از ریزش مو حین شیمی درمانی است. برای استفاده از کلاه یخ و فهمیدن مزایا و معایب باید با یک پزشک متخصص و آگاه مشورت کرد.
کلاه یخ

9200471 - 0910 46129143 - 021

استفاده از کلاه یخ در شیمی درمانی و درمان – آروین کلینیک

ریزش مو ناشی از شیمی درمانی اغلب به عنوان یکی از ناراحت کننده ترین عوارض جانبی آن دیده می شود. این آلوپسی از این واقعیت ناشی می‌ شود که درمان‌ ها سلول‌ های در حال رشد سریع، سلول‌ های تومورها… و همچنین فولیکول‌ های مو را هدف قرار می‌ دهند.

برای محدود کردن ریزش مو، مراکز مختلف سرطان در سراسر جهان استفاده از سیستم خنک کننده پوست سر را به بیماران پیشنهاد می کنند. فرض این است که با سفت کردن رگ های خونی و انقباض عروق، سرما باعث کاهش جریان خون و در نتیجه سرعت جذب عوامل شیمی درمانی توسط فولیکول های مو می شود. سرما همچنین می تواند فعالیت سلولی و در نتیجه حساسیت آنها به درمان را کاهش دهد. اما آیا واقعا کار می کند؟

تاکنون مطالعات زیادی در رابطه با استفاده از کلاه یخ انجام شده است که محققان در این مطالعه که در فرانسه در 14 فوریه 2017 منتشر شد، دستگاه خاصی را برای خنک کردن پوست سر به نام کلاه یخ را (در دمای 22 درجه سانتی گراد) ارزیابی کردند

– کارآزمایی بالینی توسط سازنده آن انجام شد – روی 182 زن مبتلا به سرطان سینه. یک سوم با آنتراسایکلین، دو سوم باقیمانده با تاکسان درمان شد. موفقیت برای فقدان آلوپسی یا اگر ریزش مو از 50 درصد تجاوز نمی کرد که نتایج بعد از جلسه 4 شیمی درمانی ثبت شد.

در پایان آزمایش، “48 زن از 95 زن دریافت کننده سرمایش” در مقابل “0 زن از 47 زن در گروه دیگر و بدون کلاه یخ ” به طور موثر محافظت شدند. این نتایج با تعمیم به جمعیت عمومی، نرخ کارایی دستگاه را حداقل 40 درصد نشان می‌ دهد. عوارض جانبی غیر جدی مانند سردرد، تهوع، درد سینوسی توسط 54 بیمار گزارش شد.

محققان به این نتیجه رسیدند که این دستگاه در جلوگیری از ریزش مو بسیار موثر است. با این حال، اگر آنها تحقیقات قبلی را تأیید می کنند، ما باید محتاط باشیم. بازتولید این نتایج توسط تیم‌ های مستقل قبل از نتیجه‌ گیری در مورد اثربخشی خنک ‌سازی جمجمه برای پیشگیری از آلوپسی ضروری است.

کلاه یخ در شیمی درمانی
کلاه یخ در شیمی درمانی

نظر یکی از بیماران در رابطه با استفاده از کلاه یخ

دیگر نمی خواستم شیمی درمانی کنم.

خانم سحر یک بیمار 28 ساله است با موهایی ابریشمی و بلند که زمانی که متوجه ابتلا خود به سرطان شد و فهمید که راه درمان او شیمی درمانی است و امکان این وجود داشت تا مو و ابروهای خود را از دست بدهد با ناراحتی زیاد اتاق پزشک را ترک کرد و تنها خواسته اش اتمام شیمی درمانی بود.

زیرا نظر او این بود که ریزش موهایش باعث زشتی چهره او و بی مو شدن دائمی او خواهد شد اما در این میان یک راه حلی برای جلوگیری از این مشکل وجود داشت. استفاده از کلاه یخ او در این باره اطلاعاتی نداشت و نمی دانست که براستی می توان تا حد بسیار زیادی جلوی ریزش مو و تاسی را گرفت.

او هرکاری برای جلوگیری از ریزش موهایش انجام داد حتی استفاده از گران ترین شامپوها و لوسیون ها اما داروهای شیمی درمانی از درون باعث ریخته شدن موها و سستی ریشه مو می شوند.

اما بعد از استفاده از یک کلاه یخ خودشان نیز به این نتیجه رسیدند که ریزش موهایشان تا حد بسیار زیادی متوقف شد و بعد از درمان موهای دیگر نیز مجددا رشد کردند. حالا اجازه دهید تا به ادامه مقاله خود در رابطه با کلاه یخ برگردیم و بیشتر آن را بشناسیم.

کلاه یخ چگونه مانع ریزش مو می شود؟

ریزش مو در زمینه شیمی درمانی به دلیل فرآورده های مورد استفاده و تاثیر آنها بر عدم اکسیژن رسانی پیاز مو است که باعث ریزش مو می شود. این ریزش اجتناب ناپذیر است، اگر پوست سر خنک نشده است، بنابراین توصیه می کنیم اگر قبلاً آن را انجام نداده اید، پس از اولین شیمی درمانی سریع موهای خود را کوتاه کنید

سپس بروید و از یک متخصص درخواست خرید کلاه یخ را نمایید و مناسبترین نوع آن را انتخاب و خریداری کنید به محض ظاهر شدن اولین علائم در رابطه با ریزش مو می توانید از کلاه یخ در منزل خود استفاده نمایید.

چگونه باید از کلاه یخ استفاده کرد؟

باید اعتراف کنم که سخت ترین قسمت این است که ماه ها، تقریباً هر روز، کلاه یخ را بر روی سر خود قرار دهید. در روزهای شیمی درمانی، 20 دقیقه قبل از انجام شیمی از کلاه یخ در  کلینیک استفاده نمایید و هر 40 دقیقه یکبار آن را تعویض نمایید.

البته استفاده از آن تنها در کلینیک و در هنگام شیمی درمانی کافی نیست و شما باید از کلا یخ در منزل نیز مراجعه نمایید میتوانید برای استفاده از آن با پزشک و متخصص خود مشورت نمایید.

چگونه باید از کلاه یخ استفاده کرد؟
چگونه باید از کلاه یخ استفاده کرد؟

چرا کلاه یخ از ریزش مو در هنگام شیمی درمانی جلوگیری می کند؟

حدود نود درصد از فولیکول های مو سر بصورت دائمی در حال تقسیم سلولی هستند و با منقبض شدن عروق داروهایی که به سمت فولیکول ها می روند به شدت کاهش می یابند و در نتیجه تا حد بسیار زیادی از ریزش موی سرتان جلوگیری خواهد شد و اعتماد بنفستان برای ادامه درمان افزایش می یابد.

مزایا و ویژگی استفاده از کلاه یخ چیست؟

استفاده از یک کلاه یخ علاوه بر آنکه میتواند باعث شود که اعتماد بنفس شما افزایش یابد می تواند باعث بروز مزایای زیر شود:

  • کاهش یافتن احتمال ریزش مو
  • افزایش اعتماد به نفس بیمار مبتلا به سرطان
  • استفاده بسیار راحت
  • میزان موفقیت بالا و اثبات شده
  • ایجاد نگاه مثبت به روند درمان
  • جلوگیری از لرز و سرمای بالا
  • امکان ادامه فعالیت های روتین

خرید کلاه یخ

کلاه یخ یکی از موارد پرکاربرد برای جلوگیری از ریزش مو بحساب می آید که شما میتوانید آن را از داروخانه ها و یامراکز درمانی خریداری نمایید. بهتر است قبل از خرید آن با پزشکتان مشورت نمایید و سپس اقدام به خرید محصول مود نظر خود نمایید.

قیمت کلاه یخ

از آنجا که کلاه یخ یک محصول نسبتا جدید به حساب می آید شما می توانید آن را از داروخانه ها و مراکز محدودی خریداری نمایید. برای خرید و اطلاع از قیمت آن لازم است تا با کلینیک و یا داروخانه مورد نظرتان در تماس باشید شما می توانید کلاه یخ را در انواع متفاوتی خریداری کنید.