درمان اپی ژنتیک سرطان می ‌تواند نقش مهمی در بروز و گسترش سرطان داشته باشد، بنظر می‌ رسد که درمانی که بر پایه این تغییرات در ژنوم سلولی می ‌تواند مؤثر باشد.
درمان اپی ژنتیک سرطان

9200471 - 0910 46129143 - 021

درمان اپی ژنتیک سرطان چگونه است – کلینیک آروین

اپی ژنتیک یا تغییراتی که در ژنوم سلول‌ های سرطانی رخ می ‌دهد، از جمله دلایلی هستند که منجر به بروز و گسترش سرطان می ‌شوند. با توجه به اینکه اپی ژنتیک می ‌تواند نقش مهمی در بروز و گسترش سرطان داشته باشد، بنظر می‌ رسد که درمانی که بر پایه این تغییرات در ژنوم سلولی انجام می ‌شود، می ‌تواند مؤثر باشد.

درمان اپی ژنتیک سرطان

یکی از روش ‌های درمانی که بر پایه اپی ژنتیک سرطان استفاده می ‌شود، درمان‌ هایی هستند که بر روی مسیر های سیگنالی خاص در سلول‌ های سرطانی اثر می‌ گذارند و سعی می ‌کنند این مسیرهای سیگنالی را بگونه ‌ای تغییر دهند که رشد سلول‌ های سرطانی را متوقف کنند. برای مثال، داروهایی که بر روی مسیرهای سیگنالی خاصی اعم از جی ‌آی ‌پی ‌آر، کیناز و کتوکیناز اثر می ‌گذارند، می ‌توانند استفاده شوند.

همچنین، به کمک ژنتیک پزشکی، می ‌توان تلاش کرد تا با تشخیص تغییرات ژنتیکی خاصی که در سلول ‌های سرطانی رخ می ‌دهد، درمانی انجام شود که برای همان تغییرات خاصی که در ژنوم سلولی رخ داده است، طراحی شده است. همچنین، در مواردی که تغییرات ژنتیکی در سرطان‌ها خیلی متفاوت نیست، می ‌توان از تکنولوژی‌ هایی مانند توسعه واکسن یا ارائه درمان ‌های کارآمد، بهره برد.

 تاثیر اپی ژنتیک

تغییرات در اپی ژنوم بر تنظیم ژن های ما تأثیر می گذارد. برای مثال، تنظیم اپی ژنتیکی ژن‌های کلیدی به سلول‌های کبدی می‌گوید که یک سلول کبدی در مقابل یک سلول مغزی باشد. اگر مواد شیمیایی یا اصلاح‌ کننده‌ های اپی ژنوم باعث ایجاد دستورالعمل نا درست شوند، ممکن است یک ژن در سلول آنطور که باید از کار بیفتد. این می تواند باعث پیشرفت سرطان و سایر بیماری ها شود.

هر سلول در بدن ما عملکرد مشخصی دارد. اپی ژنوم DNA را در هر سلول کنترل می‌کند و به سلول‌ ها اجازه می ‌دهد تا به آنچه هستند تبدیل شوند . در مورد سرطان، سلول ها خارج از کنترل رشد می کنند. ما دریافتیم که نقش اپی ژنوم در تعیین اینکه آیا سلول‌ ها به عملکرد مورد نظر خود ادامه می ‌دهند یا غیر قابل کنترل می ‌شوند، بسیار مهم است.

یکی از اصلاحات اپی ژنتیکی که بسیار مورد توجه زیست شناسان سرطان است، متیلاسیون است. متیلاسیون را مانند اضافه کردن یک کاما نا مناسب در جمله در نظر بگیرید – مانند مثال بالا. یک ترکیب متیل روی رشته ‌ای از DNA یا یک هیستون می‌ چسبد، بنابراین ژن‌ ها به درستی بیان می‌ شوند یا DNA ثابت نگه داشته می‌ شود. با این حال، پاک کردن یا قرار دادن اشتباه این اصلاح می تواند باعث شود سلول به گونه ای رفتار کند که در نظر گرفته نشده است. مشابه اینکه کامای جابجا شده جمله بالا را تغییر داد.

بیشتر و بیشتر، متخصصان می آموزند که چگونه اختلال در اپی ژنوم و عوامل کنترل کننده آن می تواند منجر به ایجاد سرطان خون و تومورهای جامد شود. با شناسایی عوامل کنترل کننده اپی ژنوم و درک اینکه چگونه اپی ژنوم بر سلول های طبیعی و سرطانی تأثیر می گذارد، می توانیم ویژگی هایی را شناسایی کنیم که می توانند برای نظارت بر بیماری (بیومارکرهای جدید) برای کمک به تشخیص زود هنگام، پیشگیری و درمان استفاده شوند.

دانشمندان و پزشکان می دانند که ناهنجاری های متیلاسیون DNA در بسیاری از سرطان ها رخ می دهد. و در حال حاضر، آنها با درمان در کلینیک هدف قرار می گیرند. داروهای اضافی برای کنترل عوامل در اپی ژنوم مسئول قرار دادن این اصلاح شیمیایی روی هیستون ها ساخته می شوند. در ژانویه 2020، یکی از این داروها به  اولین درمان اپی ژنتیک مورد تایید FDA تبدیل شد  که متیلاسیون هیستون را برای درمان یک نوع نادر سارکوم هدف قرار می دهد و اکنون برای لنفوم فولیکولار عود کننده/ مقاوم در نظر گرفته می شود.

 اپی ژنتیک و سایر درمان های سرطان

گاهی اوقات پزشکان باید از انواع مختلف درمان سرطان به طور همزمان استفاده کنند. به نظر می رسد دارو های اپی ژنتیک با پرتودرمانی و شیمی درمانی به خوبی کار می کنند. این داروها ممکن است سلول‌ های سرطانی را نسبت به این درمان ‌ها حساس‌ تر کنند، و باعث می ‌شوند که بهتر عمل کنند و از عود سرطان جلوگیری کنند.

پزشک شما همچنین می تواند از بیش از یک داروی اپی ژنتیک در یک زمان استفاده کند. دوز دارو هایی که دریافت می کنید اغلب بسیار کمتر است، که می تواند عوارض جانبی را محدود کند. اما ترکیب آنها می تواند آنها را قدرتمند تر کند. پزشکان همچنین می گویند که ژن های متیله در تومورهای مغزی گلیوبلاستوما ممکن است سلول های سرطانی را نسبت به درمان با داروی تموزولومید ( Temodar ) پاسخ دهند.

 مزایای درمان اپی ژنتیک

درمان اپی ژنتیکی سرطان به عنوان یکی از روش‎ های نوین درمان سرطان، دارای مزایای زیادی است که مهم ترین آنها عبارتند از:

  1. دقت بالا: درمان اپی ژنتیکی سرطان، به نوعی مدیریت برنامه ‎ریزی شده و در برنامه ‎ریزی آن برای هر بیمار به‎ صورت جداگانه درنظر گرفته می ‎شود. بنابراین، با توجه به ویژگی‎ های ژنتیکی هر بیمار، بهترین رویکرد درمانی را ازجمله فرآیند اپی ژنتیکی برای هر فرد خاص انتخاب می‎ کند که در نتیجه به‎ دلیل دقت بالای آن ، احتمال ایجاد عوارض جانبی کمتر است.
  2. کاهش خطر پویایی: درمان اپی ژنتیکی در برخی موارد به بیمار اجازه می ‎دهد تا از خطر پویایی جوامع علمی و اطلاعاتی در رابطه با سرطان جلوگیری کند، چراکه تغییرات ژنتیکی شخص بدون علت خاصی اتفاق نمی ‎افتد و پس از جایگزینی ژن به‌ طور کامل از وجود خود خارج خواهد شد.
  3. افزایش بازماندگی: به‎ طور کلی درمان اپی ژنتیکی به میزان حداقل 400 % افزایش درصد بازماندگی نسبت به درمان ‎های سنتی دارد.
  4. کمک به بیمارانی که درمان‎ های سنتی برایشان شکست خورده است: به‎دلیل عدم پاسخ‌ دهی یا شکست درمانی دارویی در بیماران، درمان اپی ژنتیکی به ‎عنوان روش دوم مورد استفاده قرار می‎ گیرد و به نظر می‎ رسد می‎ت واند بازدیابی و بهبود پیشرفت آنها را بهبود بخشد.
  5. آگاهی بیشتر درباره سرطان: درمان اپی ژنتیکی باعث می‎شود تا فهم بیشتری درباره سرطان و چگونگی پیشرفت آن در آینده کسب شود.