بر اساس گزارش مرکزکنترل وپیشگیری از بیماری و سرطان که سختترین بیماری دربین زنان ومردان پس است دراینجا نگاهی داریم به تعدادی از سرطان کشنده در خانم ها می اندازیم

9200471 - 0910 46129143 - 021

سرطان های کشنده در خانم ها + علائم آن

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، سرطان دومین عامل مرگ و میر در بین زنان و مردان پس از بیماری قلبی است. این واقعیت به ترس و وحشتی که می تواند همراه با تشخیص سرطان باشد کمک می کند.

سرطان های کشنده در خانم ها

در اینجا نگاهی داریم به تعدادی از سرطان های کشنده در خانم ها می اندازیم:

  1. سرطان ریه

کشنده ترین سرطان در جهان سرطان ریه است. این بیماری بیشتر افراد بین سنین 55 تا 65 سال را تحت تاثیر قرار می دهد که بیشتر به دلیل سیگار کشیدن و محصولات تنباکو ایجاد می شود.

  1. سرطان کولون و رکتوم

طبق گفته موسسه ملی سرطان، سرطان رکتوم در چند سانت آخر روده بزرگ در کنار مقعد ایجاد می شود. از سوی دیگر، سرطان روده بزرگ در بافت های روده بزرگ ایجاد می شود. غربالگری برای کشف پولیپ قبل از تبدیل شدن هر یک از آنها به سرطان توصیه می شود.

سرطان های کشنده در خانم ها

  1. سرطان سینه

سرطان پوست جز سرطان های کشنده در خانم ها  است و پس از آن سرطان سینه قرار دارد. با این حال، از سال 2003 تا 2008، تحقیقات نشان داد که حدود 2000 مورد وجود دارد که مردان نیز می توانند به آن مبتلا شوند. در زنان، غدد تولید کننده شیر یا مجاری که شیر را حمل می کنند، محل ایجاد سرطان است.

  1. سرطان پانکراس

بافت های لوزالمعده که به تنظیم هضم و متابولیسم کمک می کنند، جایی هستند که سرطان پانکراس برای اولین بار ظاهر می شود. اغلب به صورت پنهان و سریع پیشرفت می کند و تشخیص و مدیریت اولیه را به چالش می کشد.

  1. سرطان خون

لوسمی اشکال مختلفی دارد، اما همه آنها باعث تولید بیش از حد گلبول های سفید غیرطبیعی در بافت های خون ساز بدن، از جمله مغز استخوان و سیستم لنفاوی می شوند.

  1. لنفوم غیر هوچکین در سرطان های کشنده در خانم ها

نوعی از گلبول های سفید خون به نام لنفوسیت تحت تأثیر این سرطان قرار می گیرد که با بزرگ شدن غدد لنفاوی، تب و کاهش وزن مشخص می شود.

  1. سرطان کبد و مجرای صفراوی داخل کبدی

سرطان کبد یکی از شایع ترین انواع سرطان در سراسر جهان است، اما در ایران است. کارسینوم مجرای صفراوی داخل کبدی، که در مجرای انتقال صفرا از کبد به روده کوچک ایجاد می شود، سرطانی مشابه مشابه است.

سرطان های کشنده در خانم ها چگونه تشخیص می دهند

  1. سرطان تخمدان

طبق گزارش  متخصصین، سرطان تخمدان چهارمین علت مرگ و میر ناشی از سرطان در زنان است. طبق گفته کلینیک درمان سرطان، درمان سرطان تخمدان آسان تر است اما در مراحل اولیه تشخیص آن سخت تر است. علائم اولیه شامل درد لگن، نیاز به ادرار کردن و ناراحتی شکمی است.

  1. سرطان مری

این سرطان معمولاً در ناحیه تحتانی مری و در سلول‌هایی که مری را پوشش می‌دهند، لوله‌ای که غذا را از گلو به معده می‌برد، ایجاد می‌شود.

گزینه های درمانی سرطان های کشنده در خانم ها

جراحی: هدف اصلی جراحی حذف سرطان در صورت امکان است.

شیمی درمانی: در شیمی درمانی از داروها برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود.

پرتو درمانی: پرتوهای انرژی پرقدرت مانند پرتوهای ایکس یا پروتون ها در پرتودرمانی برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شوند. دستگاه های پرتودرمانی را می توان در داخل یا خارج از بدن شما کاشت.

پیوند مغز استخوان: سلول‌های بنیادی مغز استخوان شما یا آنهایی که از یک اهداکننده دریافت می‌شود، می‌توانند در پیوند مغز استخوان، که اغلب به عنوان پیوند سلول‌های بنیادی شناخته می‌شود، استفاده شوند.

ایمونوتراپی:درمان بیولوژیکی معروف به ایمونوتراپی از سیستم ایمنی برای درمان سرطان استفاده می کند. سیستم ایمنی شما می تواند سرطان را مشخص کند و با کمک ایمونوتراپی با آن مبارزه کند.

دارودرمانی هدفمند:دارودرمانی هدفمند بر نقایص خاص سلول سرطانی تمرکز دارد که سلول ‌های سرطانی را قادر می ‌سازد تا زنده بمانند.

سرطان های کشنده در خانم ها طبق درصد

  • سینه – 13.2٪
  • ریه – 12.3٪
  • کولورکتال – 7٪
  • دهانه رحم – 5.3٪
  • تخمدان – 3.9٪

زوش های سرطان های کشنده در خانم ها

علل ابتلا به سرطان های کشنده در خانم ها

سرطان به دلیل تغییرات مختلفی ایجاد می شود که ممکن است شامل تعامل عوامل ژنتیکی و عوامل خارجی باشد، مانند: مصرف الکل، اضافه وزن و چاقی، رژیم غذایی نامناسب، عدم فعالیت بدنی، استفاده از تنباکو، اشعه ماوراء بنفش و یونیزان و غیره. طبق صفحه روز جهانی سرطان، ژنتیک، سن و کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند نیز مستعد ابتلا به سرطان هستند.

متخصصان خاطرنشان می کنند که رژیم های غذایی حاوی گوشت قرمز، گوشت فرآوری شده و غذاهای شور و میوه و سبزیجات کم بر خطر ابتلا به سرطان، به ویژه سرطان روده بزرگ، نازوفارنکس و معده تاثیر می گذارد.