درجه بندی سرطان رحم راهی برای توصیف اندازه سرطان و گسترش آن است. در برخی موارد، اسکن های تصویربرداری می توانند نشان دهند که سرطان گسترش یافته است.
درجه بندی سرطان رحم

9200471 - 0910 46129143 - 021

درجه بندی سرطان رحم + انواع سرطان رحم

درجه بندی سرطان رحم راهی برای توصیف اندازه سرطان و گسترش آن به سایر قسمت های بدن است. در برخی موارد، اسکن های تصویربرداری می توانند نشان دهند که سرطان گسترش یافته است، اما اغلب نمی توان تا پس از جراحی از مرحله آن مطمئن شد . درجه بندی نشان می دهد که چگونه سلول های سرطانی در زیر میکروسکوپ در مقایسه با سلول های طبیعی به نظر می رسند و تخمین می زند که سرطان با چه سرعتی رشد می کند.

دانستن مرحله و درجه به پزشکان کمک می کند تا بهترین درمان را برای شرایط شما توصیه کنند. جدول زیر نحوه مرحله بندی و درجه بندی سرطان های آندومتر را نشان می دهد. سارکوم های رحمی مراحل متفاوتی دارند، بنابراین این موضوع را با متخصص خود در میان بگذارید.

شایع ترین نوع سرطان زنان بعد از سرطان سینه، سرطان رحم است. رحم به این معنی است که سرطان از پوشش داخلی رحم شروع می شود. این پوشش رحم نامیده می شود.

بیشتر سرطان‌های رحم در سلول‌های خاصی در پوشش رحم یعنی رحم شروع می‌ شوند. اکثر سرطان های رحم آدنوکارسینوم هستند.

آدنو یعنی سلول هایی که سرطانی شده اند سلول های بافت غده ای هستند. بنابراین برای شایع ترین نوع سرطان رحم، سرطان در غدد رحم است. کارسینوم به این معنی است که سرطان در سطح یا لایه پوششی سلول ها (اپیتلیوم) شروع شده است.

درجه بندی سرطان رحم نوع 1 و نوع 2

پزشکان گاهی در زمان درجه بندی سرطان رحم آن را به 2 نوع تقسیم می کنند.

سرطان های نوع 1 شایع ترین نوع هستند. آنها معمولاً آدنوکارسینوم رحمیوئید هستند و با استروژن اضافی در بدن مرتبط هستند. آنها به طور کلی رشد آهسته دارند و احتمال انتشار کمتری دارند.

سرطان های نوع 2 با استروژن اضافی مرتبط نیستند. آنها به طور کلی سریعتر رشد می کنند و احتمال انتشار آنها بیشتر است. آنها شامل کارسینوم های سروزی رحم و کارسینوم های سلول شفاف هستند.

	
درجه بندی سرطان رحم

درجه بندی سرطان رحم

درجه بندی سرطان رحم بر اساس میزان سازماندهی سلول های سرطانی به غدد است که شبیه غدد موجود در یک رحم طبیعی و سالم هستند .

در سرطان های درجه پایین (درجات 1 و 2) ، تعداد بیشتری از سلول های سرطانی غدد تشکیل می دهند. در سرطان های با درجه بالاتر (درجه 3) ، تعداد بیشتری از سلول های سرطانی به هم ریخته هستند و غدد تشکیل نمی دهند.

  • تومورهای درجه 1 دارای 95 درصد یا بیشتر از غدد تشکیل دهنده بافت سرطانی هستند.
  • تومورهای درجه 2 بین 50 تا 94 درصد از غدد تشکیل دهنده بافت سرطانی را دارند.
  • تومورهای درجه 3 کمتر از نیمی از غدد تشکیل دهنده بافت سرطانی را دارند. سرطان های درجه 3 تهاجمی هستند (به سرعت رشد می کنند و گسترش می یابند) و چشم انداز بدتری نسبت به سرطان های درجه پایین دارند.

درجات 1 و 2 سرطان رحم از نوع 1 هستند. سرطان های نوع 1 معمولاً خیلی تهاجمی نیستند و به سرعت به بافت های دیگر سرایت نمی کنند. تصور می شود که سرطان رحم نوع 1 ناشی از استروژن بیش از حد است. آنها گاهی از هیپرپلازی آتیپیک، رشد بیش از حد غیر طبیعی سلول ها در رحم ایجاد می شوند.

تعداد کمی از سرطان های رحم، سرطان رحم نوع 2 هستند . سرطان های نوع 2 بیشتر احتمال دارد که در خارج از رحم رشد کرده و منتشر شوند، آنها چشم انداز ضعیف تری نسبت نوع یک دارند پزشکان تمایل دارند این سرطان ها را با شدت بیشتری درمان کنند. به نظر نمی رسد که آنها توسط استروژن بیش از حد ایجاد شوند. سرطان های نوع 2 شامل همه کارسینوم های رحم غیر نوع 1 می شود، مانند کارسینوم سروز پاپیلاری، کارسینوم سلول شفاف، کارسینوم تمایز نیافته و کارسینوم رحم درجه 3. این سرطان ها به هیچ وجه شبیه رحم طبیعی نیستند و به همین دلیل به آنها با تمایز ضعیف یا درجه بالا می گویند .

کارسینوسارکوم رحم (CS) در رحم شروع می شود و دارای ویژگی های کارسینوم رحم و سارکوم است. (سارکوم سرطانی است که در سلول‌های عضلانی رحم شروع می‌شود.) در گذشته، CS  نوع دیگری از سرطان رحم به نام سارکوم رحم در نظر گرفته می ‌شد ، اما پزشکان اکنون بر این باورند که CS یک کارسینوم رحم است که بسیار غیر طبیعی است. دیگر شباهت زیادی به سلول ‌هایی که از آنها آمده نیست.

CS رحم یک کارسینوم رحم نوع 2 است. تومورهای CS به عنوان تومورهای مزودرم مختلط بدخیم یا تومورهای مختلط مولرین بدخیم (MMMTs) نیز شناخته می شوند. آنها حدود 3 درصد از سرطان های رحم را تشکیل می دهند.