سرطان سلول هرتل چیست یک نوع نادر از سرطان تیروئید میباشد این سرطان سلول هرتل میتواند با کبد هم شیوع و تکسیر شوند اغلب با شیمی درمانی و رادیوتراپی قابل درمان است
سرطان سلول هرتل

9200471 - 0910 46129143 - 021

سرطان سلول هرتل چیست و آیا قابل درمان است – کلینیک آروین

سرطان سلول هرتل یک نوع نادر از سرطان تیروئید است که حدود 3-5 درصد از تمام سرطان‌ های تیروئید را شامل می‌ شود. این نوع سرطان از سلول ‌های هرتل که گاهی اوقات به عنوان سلول‌های اکسیفیل (oxyphil cells) نیز شناخته می‌ شوند، تشکیل می‌ شود. سلول‌ های هرتل با ویژگی‌ هایی از جمله اندازه بزرگ، هسته بزرگ و جایگاه پررنگ در سیتوپلاسم، خصوصیاتی متمایز دارند.

نوعی از سرطان سلول هرتل با نام سرطان سلول هرتل پایه‌ ای (نیز وجود دارد که بدخیم نیست و به خوبی قابل درمان است. تشخیص این نوع سرطان به وسیله بررسی بافت تحت میکروسکوپ و دیگر آزمایش ‌های تصویری مانند سونوگرافی و ام آر آی امکان‌ پذیر است. درمان، به عواملی نظیر اندوکرین تراپی، جراحی و رادیوتراپی بستگی دارد.

دلیل ابتلا افراد به سرطان سلول هرتل چیست؟

سلول‌ های هرتلی یا سلول‌ هایی که بیش از حد گسترش یافته‌ اند، توانایی نفوذ به بافت ‌های دیگر را دارند و ممکن است به علت متاستاز،این سلول‌ ها بر روی بافت ‌های سالم نفوذ کرده و باعث ابتلا به سرطان شوند.

عوامل متعددی می ‌توانند برای ایجاد و گسترش سلول‌ های هرتلی مؤثر باشند، از جمله عوامل ژنتیکی، مصرف تنباکو و الکل، تغذیه نامناسب، ناباروری، تغییرات هورمونی و عوامل محیطی مانند تابش UV، آلودگی هوا و مواد شیمیایی. برای اینکه از سرطان سلول هرتل پیشگیری یا در صورت ابتلا، درمان بهتری داشته باشیم، باید عوامل خطر این بیماری را شناسایی کرده و سعی کنیم این عوامل را کنترل کنیم. همچنین همواره بهترین راه پیشگیری از سرطان، پایش سلامت بدن و زندگی به صورت سالم و متعادل است.

سرطان سلول هرتل

آیا سرطان سلول هرتل خوش خیم است؟

سرطان سلول هرتل یکی از انواع سرطان پوستی است که از سلول‌ های پوستی متاثر می ‌شود. یکی از نشانه ‌هایی که می ‌تواند برای سرطان خوش خیم بودن صحبت کنیم، این است که در این نوع سرطان، سلول ‌های سرطانی معمولا در محدوده‌ پوستی باقی‌ مانده و به سرعت به گرده‌ ای‌های کوچک تبدیل نمی ‌شوند.

با این حال، همیشه پیشنهاد می‌ شود که هر گونه تغییر نامتعارف در پوست بررسی شود تا از وجود سرطان و انواع دیگر پوستی مطمئن شویم و عمل درمانی مناسب برای بیمار انجام شود. در کل، سرطان هرتل ممکن است در نواحی دیگر بدن هم رخ دهد و در شرایط بدون درمان، ممکن است بدتر شود. بهترین راه برای پیشگیری از سرطان پوستی، این است که پوست خود را از نور خورشید و تابش مستقیم آن محافظت کنید و هر گونه تغییری در پوست خود را به یک پزشک متخصص پوست معرفی کنید.

علائم نشان دهنده ابتلا فرد به سلول سرطان هرتل چیست؟

سلول هرتل یا سلول‌ های لنفاوی فولیکولار برای برخی افراد ممکن است به شکل سرطانی تغییر کنند. برای شناسایی احتمال سرطان سلول هرتل باید به علایم زیر توجه شود:

  1. افزایش حجم گردن: افزایش حجم گردن می‌ تواند نشانه ای از سرطان سلول هرتل باشد.
  2. درد: سرطان سلول هرتل ممکن است با درد و تورم در نواحی مختلف گردن همراه باشد.
  3. مشکلات تنفسی: در صورتی که توده سرطانی بر روی نخاع هوایی فشار بیش از حدی ایجاد کند، ممکن است باعث مشکلات تنفسی شود.
  4. دشواری در بلع: اگر نواحی حنجره و تار صوتی توسط توده سرطانی فشار بیش از حدی روی بخش‌های گلویی ایجاد شود، ممکن است باعث دشواری در بلع شود.
  5. خستگی و سستی: سرطان سلول هرتل می‌تواند باعث خستگی و سستی در بیمار شود.

اگر شما به هر یک از این علایم مبتلا شدید، باید به بهترین شکل ممکن به پزشک مراجعه کنید.

سلول هرتل چگونه درمان میشود؟

سلول هرتل یک نوع سرطانی است که در بافت‌ های لنفاوی و یا بعضی از ارگان‌ های داخلی مانند کبد، ریه و کلیه می ‌تواند شیوع پیدا کند. درمان سرطان سلول هرتل به شدت بستگی به مرحله پیشرفت آن دارد. در صورتی که در مراحل ابتدایی تشخیص داده شود، ممکن است با جراحی و ترکیبی از رادیوتراپی و شیمی درمان شود.

اما در صورتی که سرطان در مراحل پیشرفته تر باشد، ممکن است درمان با مشکلاتی روبه ‌رو شود. برخی از روش‌ های درمان ممکن است شامل جراحی، رادیوتراپی، شیمی درمانی، درمان ‌های هدفمند مولکولی و یا درمان‌ های ایمنی ‌زایی باشند.

همچنین، به دلیل پیشرفت ‌هایی که در زمینه پزشکی و درمان سرطان انجام شده است، رویکردهای جدیدی نیز در حال بررسی و مطالعه هستند. مثلا درمان سلول هرتل با مهندسی ژنتیکی برای تولید پروتئین های خاص می تواند گامی برای درمان این بیماری ارائه دهد. اما لازم به ذکر است که هیچ درمانی به صورت کامل و عمدتاً به دلیل پیچیدگی‌های زیادی که در سلول‌ های سرطانی وجود دارد، نمی ‌تواند تضمینی برای درمان سرطان سلول هرتل باشد.

بهترین راه برای درمان سلول هرتل چیست؟

سرطان سلول هرتل یکی از نوع‌های سرطان پوست می‌باشد که در سلول‌های بدن ایجاد می‌شود. درمان سرطان سلول هرتل با توجه به مرحله بالینی بیماری، نوع، اندازه و پخش آن در بدن و نوع بیمار و سن او، متفاوت است. در روش‌های درمان سرطان سلول هرتل می‌توان به روش‌های زیر اشاره کرد:

  1. جراحی: درمان بیماری با جراحی برای خارج کردن سرطان، حتی برای سرطان های کوچک ممکن است. جراحی می ‌تواند باعث شفای کامل بیمار شود.
  2. درمان هدفمند با مصرف دارو: درمان هدفمند با مصرف دارو از توانایی‌ های بدن برای مبارزه با سرطان استفاده می ‌کند، به این ترتیب که دارو سلول‌ های سرطانی را می ‌تواند به صورت مستقیم تخریب کند.
  3. رادیوتراپی: در این روش از پرتوهای پرانرژی استفاده می ‌شود تا سلول ‌های سرطانی را از بین ببرد. این روش عمدتا در مراحل اولیه بیماری استفاده می ‌شود.
  4. ترکیبی از متود های درمان بالا: در برخی موارد، ترکیبی از روش های درمانی ممکن است درمان پایدارتری را فراهم کند و با کاهش شدت عوارض، شفای بیماران را بهبود بخشد.

برای تعیین بهترین روش درمان برای بیمار، باید بهترین تصمیم برای موارد خاص توسط یک تیم پزشکی تخصصی گرفته شود.