تعداد جلسات رادیوتراپی باتوجه به نوع بیماری و باتوجه به دستور پزشک مشخص میشود و طی این دوران پزشک رادیوتراپیست بیمار را زیر نظر دارد برای مراجعه تماس بگیرید
تعداد جلسات رادیوتراپی

9200471 - 0910 46129143 - 021

تعداد جلسات رادیوتراپی به چه صورت است – کلینیک آروین

پرتوهای یونیزان مورد استفاده در رادیوتراپی سرطان به هسته سلول سرطانی و در نتیجه  مرکز فرماندهی آن حمله می کنند. قرار گرفتن در معرض تابش می تواند به ماده کلیدی در وراثت (دئوکسی ریبونوکلئیک اسید یا DNA) آسیب برساند تا جایی که سلول ها دیگر نتوانند تقسیم و تکثیر شوند. سلول های طبیعی و سالم دارای یک سیستم ترمیم هستند که می تواند تمام یا بخشی از این آسیب ها را ترمیم کند. این تا حد زیادی در سلول های تومور وجود ندارد. بنابراین، آنها نمی توانند آسیب ناشی از تابش را ترمیم کنند در نتیجه سلول های سرطانی می میرند.

پرتوهای مورد استفاده در رادیوتراپی را می توان با پرتوهای مورد استفاده در معاینه اشعه ایکس مقایسه کرد. با این حال، انرژی آنها بسیار بالاتر است و این به آنها اجازه می دهد تا بهتر و عمیق تر به بافت نفوذ کنند. شخص نمی تواند این تشعشع را ببیند یا احساس کند، بنابراین آسیبی هم ندارد. یک پزشک آموزش دیده خاص مسئول درمان است پرتودرمانگر یا انکولوژیست رادیوتراپی. به همراه سایر متخصصان در این مدت شما را همراهی خواهد کرد.

رادیوتراپی تنها در جایی موثر است که پرتو به بافت برخورد کند. که شیوه تابش آن بر عهده پزشک است از یک طرف، دوز تابش باید به اندازه ای باشد که سلول های سرطانی را از بین ببرد. از طرفی میزان تابش باید به حدی کم باشد که بافت سالم و سلول های سرطانی در امان بماند و عوارض پرتو به حداقل برسد. بنابراین، استفاده از پرتوها باید بسیار دقیق برنامه ریزی شود.

تعداد جلسات رادیوتراپی

تعداد جلسات رادیوتراپی مورد نیاز

این موضوع بستگی به این موضوع دارد که چه نوع سرطانی وجود دارد و چه نوع رادیوتراپی مناسب آن است. مفاهیم درمانی بسیار کوتاهی با 1 تا 5 جلسه پرتو مانند پرتوهای استریوتاکتیک، مفاهیم بیش از 3-4 هفته (15-20 جلسه پرتو) یا حتی تا 8 هفته وجود دارد.

تعداد تابش ها بسیار دقیق محاسبه می شود و باید پارامترهای مختلفی را در نظر بگیرد تا از یک سو بهترین اثر ممکن و از سوی دیگر محافظت بهینه از بافت سالم تضمین شود. در برخی موارد، مدت زمان تابش نیز می تواند در محدوده های خاصی در بحث با شما و پس از توضیح مربوطه در مورد مزایا و معایب تغییر کند. پرتودهی معمولاً روزانه در روزهای هفته انجام می شود. تابش به خودی خود سریع است  حدود 15 تا 30 دقیقه در روز که حدود 1-2 دقیقه آن زمان واقعی تابش است.

عوارضی که در مدت جلسات رادیوتراپی اتفاق میافتد چیست؟

با توجه به ناحیه بدنی که قرار است تحت تابش قرار گیرد، ممکن است در طول جلسات  درمان رادیوتراپی عوارض جانبی داشته باشد که با توجه به قدرت بدنی و نوع رادیوتراپی می تواند متفاوت باشد. در پایان پرتودهی، که ممکن است چندین هفته یا تا چند روز پس از آن طول بکشد، در صورتی که بخشی از ناحیه تحت تابش باشد، واکنش‌های موقتی روی پوست و غشاهای مخاطی ممکن است رخ دهد.

با این حال، این واکنش ها معمولاً خفیف و بی ضرر هستند و طی دو تا سه هفته پس از پایان تابش خود به خود فروکش می کنند. اگر عوارض جانبی رخ دهد، نه به طور ناگهانی، بلکه به آرامی شروع می شود. که با پزشک برای دارو و کاهش عوارض صحبت نمایید ممکن است برخی کرم ها و لوسیون ها به درمان شما کمک کنند.

اثرات طولانی مدت درمان بسیار نادر است. از نظر عینی، از بین روش های مورد استفاده در درمان سرطان، پرتودرمانی یکی از کم خطرترین روش های درمانی است. پرتودرمانی در بیماران مسن تر یا بیمارانی که بیماری های همزمان دارند که دیگر جراحی یا شیمی درمانی را تحمل نمی کنند نیز امکان پذیر است. اکثر بیماران پرتودرمانی را به خوبی تحمل می کنند.

تعداد جلسات رادیوتراپی

متخصصانی که در طول جلسات رادیوتراپی فعالیت دارند چه کسانی اند؟

  • تعداد جلسات رادیوتراپی رادیوتراپیست انکولوژیست: یک متخصص انکولوژیست، متخصص در استفاده از پرتوهای یونیزان برای اهداف درمانی است. در دوره تخصصی هم در زیست شناسی و کلینیک تومورها و هم در فیزیک تشعشع آموزش دید. انکولوژیست پرتودرمانی وضعیت بالینی بیماران را ارزیابی می کند، با همکاری متخصصان سایر رشته ها در تعریف استراتژی شرکت می کند، فرصتی را برای پرتودرمانی نشان می دهد. ، به علاوه یا غیر مرتبط با مواد مخدر.
  • همچنین ویزیت های دوره ای را برای ارزیابی اثربخشی درمان، بروز عوارض جانبی و هرگونه درمان حمایتی لازم انجام می دهد.
  • فیزیکدان سلامت : فارغ التحصیل فیزیک، متخصص فیزیک پزشکی، متخصص در پرتوهای یونیزان و تجهیزات تولید کننده آن است. در زمینه مراقبت فردی بیمار، نقش فیزیکدان پزشکی این است که اطمینان حاصل کند که نشانه ها و نسخه بالینی ارائه شده توسط پزشک در دستگاه درمان انجام می شود. به همین دلیل، او معمولاً از نرم‌ افزار اختصاصی استفاده می ‌کند که امکان پیش ‌بینی دوز پرتوهای رسوب‌شده در بدن بیمار را فراهم می‌کند. همچنین عملکرد صحیح تجهیزات کنترل کیفیت تجهیزات رادیوتراپی را تأیید می کند.
  • تکنسین سلامت رادیولوژی پزشکی : فارغ التحصیل در رشته تکنیک های رادیولوژی پزشکی، او تکنسینی است که مسئولیت انجام درمان های فردی را بر اساس توصیه های پزشک رادیوتراپیست انکولوژیست و پزشک بر عهده دارد. او مسئول مراحل آماده سازی برای هر جلسه درمانی فردی و به ویژه تأیید اولیه موقعیت صحیح بیمار و تکرارپذیری درمان است.
  • پرستار : از بیماران استقبال می کند و به آنها کمک می کند، اطلاعات را در زمان اولین ویزیت منتشر می کند مثلاً قوانین رژیم غذایی و رفتاری و نشان دهنده اولین نقطه مرجع برای بیمار تحت درمان است، هم در مورد ویزیت های هفتگی برنامه ریزی شده و هم برای هر مشکل دیگری در صورت نیاز از داروها و تجویز احتمالی داروها مراقبت می کند.
  • کارکنان اداری : مسئول دبیرخانه و پذیرش، با پرستار همکاری می کنند، به فعالیت او کمک می کنند و با رزرو و مدیریت درمان ها و ویزیت های برنامه ریزی شده، با همکاری پزشکان و تکنسین ها سر و کار دارند.

جلسات درمان رادیوتراپی به چه صورت است؟

تعداد جلسات رادیوتراپی به طور متوسط ​​25 دقیقه طول می کشد. بیمار باید بی حرکت بماند و به طور طبیعی نفس بکشد. تنها حس ناخوشایندی که احساس می شود صدای تولید شده توسط دستگاه است و برای درمان صحیح، بی حرکت ماندن بیمار از اهمیت اساسی برخوردار است.

بیمار با همراهی کادر فنی وارد اتاق درمان می شود، در همان وضعیتی که در مرکز سی تی در نظر گرفته شده روی تخت تجهیزات دراز می کشد و در صورت پیش بینی از سیستم های بی حرکتی مناسب استفاده می شود.

تکنسین ها با کمک پرتوهای لیزری که بر روی پوست بیمار پخش می شود، بیمار را به درستی قرار می دهند. برای این منظور از تتو هایی که در زمان مرکز CT  انجام می شود استفاده می شود. هنگامی که موقعیت یابی کامل شد، بیمار در پناهگاه تنها می ماند، با چراغ ها روشن، یک سیستم دوربین مدار بسته نظارت مداوم را تضمین می کند، در همان زمان یک میکروفون وجود دارد که به بیمار اجازه می دهد تا ارتباط برقرار کند و هر گونه پیامی را از کارکنان دریافت کند..