قرص شیمی درمانی خوراکی چگونه انجام می شود؟ چه نکاتی برای معالجه با قرص شیمی درمانی برای افراد و زنان باردار باید رعایت شود؟ چه عوارض برای آن عنوان می شود؟
قرص شیمی درمانی خوراکی

9200471 - 0910 46129143 - 021

قرص شیمی درمانی خوراکی چه زمانی تجویز می شود – آروین کلینیک

شیمی درمانی یک روش درمانی برای سرطان است. از داروهایی استفاده می شود که از تقسیم سلول های با رشد سریع جلوگیری می کنند. به این داروها سیتواستاتیک نیز می گویند. داروها را می توان به روش های مختلفی تجویز کرد: از طریق IV (داخل وریدی) یا به صورت قرص شیمی درمانی خوراکی . هر دو می توانند عوارض جانبی مختلفی ایجاد کنند.

شیمی درمانی با قرص چیست؟

با قرص شیمی درمانی خوراکی ، خودتان در خانه قرص مصرف می کنید. به این ترتیب، این داروها از طریق دستگاه گوارش به جریان خون شما جذب می شوند. به این ترتیب دارو در سراسر بدن شما پخش می شود. از این طریق امیدواریم به تمام سلول های سرطانی دست پیدا کنیم. از آنجایی که بدن ما حاوی سلول‌ های سریع ‌الرشد بیشتری مانند سلول‌ های خونی و سلول‌ های غشای مخاطی است، درمان با شیمی ‌درمانی می‌تواند عوارض جانبی مختلفی داشته باشد.

نکات استفاده از قرص شیمی درمانی خوراکی

اگر نیاز به شیمی درمانی به شکل قرص در منزل دارید، به موارد زیر توجه کنید:

  • از نصف کردن و شکستن قرص خودداری نمایید.
  • اگر نمی توانید قرص ها را قورت دهید و طبق بروشور بسته مجاز به حل کردن آن هستید، می توانید قرص ها را در فنجان دارو حل کنید. بعد از نوشیدن آن می توانید فنجان را در یک کیسه دوتایی قرار دهید. اگر ظرف پلاستیکی بود آن را کاملا در کیسه حبس کنید و در سطل زباله بیندازید و یا اگر شیشه ای است آن را کاملا تمیز بشویید.
  • دست ها را بعد از مصرف دارو بشویید.

قرص شیمی درمانی خوراکی باقیمانده را همیشه باید تحویل داروخانه دهید.

نکات استفاده از قرص شیمی درمانی
نکات استفاده از قرص شیمی درمانی

مصرف قرص شیمی درمانی در بارداری

سیتواستاتیک ها می توانند باعث نقص مادرزادی شوند. بنابراین برای بیماران زن و مرد توصیه می شود با استفاده از روش های پیشگیری از بارداری در حین و بعد از درمان از بارداری جلوگیری کنند. داروهای ضد بارداری خوراکی (قرص) در طول شیمی درمانی قابل اعتماد نیستند. با پزشک خود درمورد اقدامات ضد بارداری و مدت زمان استفاده از آنها صحبت کنید. در صورت مشکوک بودن به بارداری، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

اگر فردی در منطقه شما می خواهد بچه دار شود یا باردار است، رعایت تمام توصیه های بالا بسیار مهم است. دلیل: شیمی درمانی می تواند تأثیر منفی بر بارداری به خصوص در سه ماه اول داشته باشد. در صورت رعایت توصیه ها، ویزیت خانم های باردار ایرادی ندارد.

عوارض جانبی شیمی درمانی با قرص

  • مشکلات خوردن یا نوشیدن
  • کاهش یا افزایش وزن
  • خستگی: ممکن است متوجه شوید که راحت ‌تر خسته می ‌شوید
  • حساسیت و زودرنجی
  • میل جنسی کمتر رابطه جنسی مطلقاً ممنوع نیست اما پیشگیری از بارداری لازم است.  در طول درمان و مدت طولانی پس از آن نباید باردار شوید. شیمی درمانی برای نوزاد متولد نشده مضر است.
  • ریزش مو: اکثر انواع سیتواستاتیک به شکل قرص روی موهای شما تأثیری نمی گذارند. ریزش مو در برخی گونه ها ممکن است رخ دهد.
  • تأثیر بر مغز استخوان: مغز استخوان در استخوان های شما قرار دارد و برای تولید گلبول های قرمز، گلبول های سفید و پلاکت ها مهم است. شیمی درمانی به طور موقت تولید این سلول ها را مهار می کند.
  • مستعد ابتلا به عفونت: شما بیشتر مستعد ابتلا به عفونت در طول درمان شیمی درمانی یا بلافاصله پس از آن هستید. دست های خود را مرتب بشویید.
  • آبریزش یا سوزش چشم
  • خشکی دهان و افزایش خطر ابتلا به عفونت قارچی در دهان
عوارض جانبی شیمی درمانی با قرص
عوارض جانبی شیمی درمانی با قرص

اقداماتی که باید در شیمی درمانی با قرص در خانه انجام داد

مواد زائد حاصل از شیمی درمانی ممکن است تا یک هفته پس از دوره درمان در بدن شما وجود داشته باشد. پزشک معالج، متخصص پرستار و یا پرستار انکولوژی می تواند به شما بگوید که دوره درمان شما چه مدت طول می کشد. در این مدت، دارو شیمی درمانی توسط بدن شما تجزیه می شود و از طریق دفع ادرار، مدفوع، استفراغ، بزاق، مایع زخم، عرق، مایع منی، مایع واژن، بدن شما را به مقدار کم ترک می کند.

شیمی درمانی می تواند برای افراد سالم مضر باشد. پرستارانی که اغلب در حین کار با این موضوع در تماس هستند، به ویژه در معرض خطر هستند. برای این کار آنها اقدامات حفاظتی بیشتری مانند پوشیدن دستکش انجام می دهند. از آنجایی که شما فقط برای مدت کوتاهی با شیمی درمانی در خانه تماس می گیرید، خطرات آن برای اطرافیان شما صفر است. با این وجود، ما فکر می کنیم ذکر چند نکته مهم است.

مهم است که به خانواده و متخصصان مراقبت های بهداشتی خود اطلاع دهید که تحت درمان با شیمی درمانی هستید. همچنین آنها را از اقدامات شرح داده شده در زیر مطلع کنید. با رعایت این اقدامات می توانید خطرات را برای محیط خود به حداقل برسانید و نیازی به نگرانی بی مورد نباشید.