فوتودینامیک تراپی نیازی به بستری شدن ندارد. فتودینامیک تراپی ممکن است به تنهایی یا همراه با سایر درمان های سرطان انجام شود.
فتودینامیک تراپی

9200471 - 0910 46129143 - 021

فتودینامیک تراپی  به چه صورتی انجام می شود – کلینیک آروین

دو مرحله در فوتودینامیک تراپی وجود دارد. ابتدا به فرد حساس کننده نور داده می شود. این دارویی است که بسته به محل تومور، بلعیده می ‌شود، روی پوست گذاشته می‌ شود یا از طریق IV تجویز می ‌شود. پس از 24 تا 72 ساعت، بیشتر دارو از سلول های سالم خارج می شود اما در سلول های سرطانی یا پیش سرطانی باقی می ماند. سپس تومورها در معرض نور خاصی قرار می گیرند.

بسته به محل تومور، نور به روش مختلفی اعمال می شود. برای تومورهای پوستی، نور به سمت سرطان است. برای تومورهای گلو، راه هوایی و ریه، پزشک آندوسکوپ را در گلو قرار می دهد. آندوسکوپ یک لوله نازک با نور و عدسی برای مشاهده داخل بدن است. هنگامی که آندوسکوپ در گلوی بیمار قرار می گیرد، پزشک یک کابل فیبر نوری را اجرا می کند که نواحی درمان را روشن می کند.

فتوفرزیس خارج از بدن نوعی فتودینامیک تراپی برای درمان گلبول سفید غیرطبیعی است که باعث علائم پوستی در افراد مبتلا به لنفوم سلول T پوستی می شود. در معرض نور قرار می گیرد و سپس با تزریق داخل وریدی به بیمار بازگردانده می شود.

در اکثر مواقع، درمان فوتودینامیک نیازی به بستری شدن ندارد. یعنی فرد بعد از درمان می تواند به خانه برگردد. درمان فتودینامیک ممکن است به تنهایی یا همراه با سایر درمان های سرطان انجام شود.

فتودینامیک تراپی چیست؟

فتودینامیک تراپی درمانی است که از داروهای خاصی که گاهی اوقات عوامل حساس کننده به نور نامیده می شوند که با نور برای از بین بردن سلول سرطانی استفاده می شود. دارو فقط بعد از فعال شدن یا “روشن” شدن توسط انواع خاصی از نور عمل می کنند. همچنین ممکن است پرتودرمانی نوری، فتوتراپی یا فتوشیمی درمانی نیز نامیده شود.

بسته به قسمتی از بدن که تحت درمان قرار می گیرد، عامل حساس کننده نور یا از طریق ورید وارد جریان خون می شود یا روی پوست قرار می گیرد. در مدت زمان معینی دارو توسط سلول سرطانی جذب می شود. سپس نور به ناحیه تحت درمان اعمال می شود.

نور باعث واکنش دارو و تشکیل نوع خاصی از مولکول اکسیژن می شود که سلول ها را می کشد. فتودینامیک درمانی همچنین ممکن است با از بین بردن رگ خونی که سلول سرطانی را تغذیه می کنند و با هشدار دادن به سیستم ایمنی برای حمله به سرطان کمک کند.فاصله زمانی بین مصرف دارو و استفاده از نور، فاصله دارو تا نور نامیده می شود. بسته به داروی مورد استفاده، ممکن است از چند ساعت تا چند روز طول بکشد.

نور مورد استفاده در فتودینامیک تراپی از انواع خاصی از لیزرها یا از دیودهای ساطع نور (LED) می آید. نوع نور مورد استفاده بستگی به نوع سرطان و محل قرارگیری آن در بدن دارد. فتودینامیک تراپی معمولاً به عنوان یک روش سرپایی انجام می شود (به این معنی که مجبور نیستید در بیمارستان بمانید) اما گاهی اوقات با جراحی، شیمی درمانی یا سایر داروهای ضد سرطان یا پرتودرمانی ترکیب می شود.

فتودینامیک تراپی

فتودینامیک تراپی چگونه برای درمان سرطان استفاده می شود؟

هنگامی که سلول مواد حساس به نور را جذب می کنند و در معرض موج خاصی از نور قرار می گیرند، نوعی اکسیژن به نام رادیکال اکسیژن تولید می شود که سلول را از بین می برد.

این درمان همچنین برای آسیب رساندن به رگ خونی تومور استفاده می شود که از دریافت خون مورد نیاز برای رشد تومور جلوگیری می کند. حتی ممکن است باعث شود که سیستم ایمنی به سلول های تومور حمله کند، حتی اگر آنها در سایر قسمت های بدن باشند.

مزایا و معایب فتودینامیک تراپی

  • استفاده از فتودینامیک تراپی آسیب به سلول‌ های سالم را محدود می‌ کند زیرا حساس‌ کننده‌ های نوری اغلب در سلول‌ های غیرطبیعی تجمع می ‌کنند و نور مستقیماً روی آنها متمرکز می ‌شود.
  • فتودینامیک تراپی باعث ایجاد اسکار نمی شود و برای افراد مبتلا به سرطان پوست و تغییرات پیش سرطانی گزینه خوبی است.
  • فتودینامیک تراپی به سلول های سالم در ناحیه درمان آسیب می رساند و عوارض جانبی ایجاد می کند.
  • نور حاصل از فتودینامیک تراپی تنها تا 1 سانتیمتری نفوذ می کند. بنابراین فقط برای درمان تومور های روی یا درست زیر پوست یا تومور پوشش اندام داخلی استفاده می شود.
  • از آنجایی که نور به عمق زیادی نمی رسد، درمان فتودینامیک در درمان تومورهای بزرگ موثر نیست.

عوارض فتودینامیک تراپی چیست؟

اگرچه آسیب به سلول های سالم در این روش نادر است، درمان فتودینامیک ممکن است باعث سوزش، تورم، درد و جای زخم در ناحیه درمان شود. عوارض جانبی به ناحیه تحت درمان بستگی دارد و شامل موارد زیر است:

  • مشکل در بلعیدن
  • معده درد
  • درد هنگام تنفس
  • تنگی نفس
  • مشکلات پوستی مانند قرمزی، سوزش، تورم یا خارش

نوعی از حساس کننده نور به نام پورفیمر سدیم، پوست و چشم ها را به مدت حدود 6 هفته به نور حساس می کند. در این مدت باید از تابش مستقیم نور خورشید و نور شدید داخل خانه خودداری شود.

فتودینامیک تراپی برای چیست

فوتوفرز خارج از بدن ممکن است عوارض جانبی زیر را ایجاد کند:

  • دوره های کوتاه فشار خون پایین
  • ضربان قلب بالاتر از حد طبیعی است
  • کم خونی
  • تعداد پلاکت پایین (ترومبوسیتوپنی)

عوارض جانبی در پایان درمان برطرف می شود.

تحقیقات در رابطه با فتودینامیک تراپی

محققان به دنبال راه هایی برای گسترش استفاده از فتودینامیک تراپی، درمانی برای سایر سرطان ها و همچنین بهبود دستگاه ها و خروجی نور هستند.

مطالعات مداومی در حال بررسی این موضوع است که آیا فوتوفرز خارج از بدن می تواند برای سایر سرطان های خون و کاهش خطر رد پس از پیوند سلول های بنیادی استفاده شود یا خیر.

محققان همچنین در حال کار بر روی ایجاد یک درمان فتودینامیک جدید به نام فتوایمونوتراپی هستند. در این درمان، یک حساس کننده به نور با یک پروتئین ایمنی ترکیب می شود که حساس کننده نور را به سلول سرطانی می رساند. هنگامی که نور اعمال می شود، حساس کننده نور سلول های سرطانی را از بین می برد. این فرآیند همچنین یک پاسخ ایمنی در داخل تومور ایجاد می کند که می تواند سلول های سرطانی بیشتری را از بین ببرد. این درمان در افراد مبتلا به سرطان سر و گردن در حال بررسی است . همچنین مطالعاتی به دنبال حساس‌ کننده‌ های نوری هستند که دارای موارد زیر هستند:

  • قدرت بیشتر
  • دقت بیشتر هنگام هدف قرار دادن سلول های سرطانی
  • با نور نافذ بافت برای درمان تومورهای عمیق یا بزرگ فعال می شود
  • عوارض جانبی کمتر