پس از تشخیص سرطان رحم، پزشکان تلاش خواهند کرد تا دریابند که آیا سرطان گسترش یافته است یا خیر. این فرآیند مرحله بندی مراحل سرطان رحم نامیده می شود.
مراحل سرطان رحم

9200471 - 0910 46129143 - 021

مراحل سرطان رحم چیست،انواع روش مراحل سرطان رحم

مراحل سرطان رحم ، پس از تشخیص سرطان رحم، پزشکان تلاش خواهند کرد تا دریابند که آیا سرطان گسترش یافته است یا خیر، و اگر چنین است، تا کجا. این فرآیند مرحله بندی مراحل سرطان رحم نامیده می شود.

مراحل سرطان رحم

هر مرحله سرطان میزان سرطان در بدن را توصیف می کند و به تعیین میزان جدی بودن سرطان و همچنین بهترین راه برای درمان آن کمک می کند. مرحله یکی از مهم ترین عوامل در تصمیم گیری در مورد نحوه درمان سرطان و تعیین میزان موثر بودن یک درمان است.

برای تعیین مرحله سرطان پس از تشخیص سرطان دهانه رحم، پزشکان سعی می کنند به این سوالات پاسخ دهند:

  • سرطان رحم چقدر پیشرفت کرده است؟
  • آیا سرطان به ساختارهای مجاور رسیده است؟
  • آیا سرطان به غدد لنفاوی مجاور یا اندام های دور سرایت کرده است؟

اطلاعات حاصل از معاینات و آزمایش های انجام شده برای تعیین اندازه تومور، میزان نفوذ آن به بافت های داخل و اطراف دهانه رحم و گسترش آن به نقاط دور (متاستاز) استفاده می شود.

سیستم مرحله بندی FIGO ( فدراسیون بین المللی زنان و زایمان ) اغلب برای سرطان های اندام های تناسلی زنان، از جمله سرطان رحم استفاده می شود. برای سرطان رحم از مرحله بالینی استفاده می شود که بر اساس نتایج معاینه فیزیکی پزشک، بیوپسی، آزمایش های تصویربرداری و برخی آزمایشات دیگر که در موارد خاص انجام می شود مانند سیستوسکوپی و رکتوسکوپی است. مرحله بالینی سرطان بر اساس آنچه در طی جراحی یافت می شود نیست. در صورت انجام جراحی می توان مرحله پاتولوژیک را تعیین کرد. اما این مرحله بالینی بیماری شما را تغییر نمی دهد. برنامه درمانی شما بر اساس مرحله بالینی است.

مراحل بالینی سرطان دهانه رحم از مرحله I (1) تا IV (4) متغیر است.

به عنوان یک قاعده کلی، هرچه این تعداد کمتر باشد، سرطان کمتر گسترش یافته است. عدد بالاتر، مانند مرحله IV، به معنای سرطان پیشرفته تر است. همچنین در داخل یک مرحله، حرف قبلی به معنای مرحله کمتر پیشرفته است. سرطان هایی با مراحل مشابه اغلب پیش آگهی مشابهی دارند و اغلب به روش مشابهی درمان می شوند.

تعیین مرحله بالینی سرطان دهانه رحم می تواند پیچیده باشد. اگر در مورد مرحله بالینی بیماری خود سؤالی دارید، لطفاً از پزشک خود بخواهید که آن را به گونه ای که شما درک کنید برای شما توضیح دهد.

مراحل سرطان رحم

مرحله 1 از مراحل سرطان رحم

متاستاز (M) آیا سرطان به غدد لنفاوی دور یا سایر اندام ها گسترش یافته است؟ به این متاستاز می گویند. در مرحله ‌بندی  مراحل سرطان رحم، پزشکان اعدادی را بعد از حروف T، M، N تعیین می‌کنند که توضیح می ‌دهد سرطان شما چقدر پیشرفته است. هنگامی که پزشک شما مرحله بندی را انجام می دهد، مجموعه وسیع تری از مراحل را که از اعداد رومی استفاده می کنند نیز کشف خواهد کرد.

سرطان رحم چهار مرحله دارد: I، II، III و IV. اعداد کمتر به این معنی است که سرطان به آن اندازه گسترش نیافته است. اگر مرحله IV دارید، سلول های سرطانی به قسمت هایی از بدن که دورتر هستند گسترش یافته اند.

مرحله  I

در این مرحله، سرطان از رحم شما عبور نکرده است. همچنین ممکن است غدد دهانه رحم شما را  در قسمت پایین رحم تحت تاثیر قرار دهد نه بر بافت ها. علائم در این مرحله عبارتند از:

مرحله 1A : این بدان معناست که سرطان در لایه داخلی رحم شما به نام آندومتر قرار دارد . ممکن است کمتر از نیمه راه در عضله زیرین پخش شده باشد.

مرحله 1B: سرطان در آندومتر و بیش از نیمی از عضله زیرین است.

مرحله دوم

در این مرحله، سرطان از رحم به بافت دهانه رحم گسترش یافته است، اما هنوز در خارج از رحم رشد نکرده است. علائم. مانند مرحله اول، خونریزی غیرمعمول، لکه بینی یا ترشح شایع ترین علائم هستند.

رفتار. در بیشتر موارد، جراحی به نام هیسترکتومی رادیکال برای برداشتن رحم، بافت‌های کنار آن و قسمت بالایی واژن انجام می ‌شود . جراح ممکن است لوله های فالوپ و تخمدان های شما را نیز بردارد. همچنین ممکن است به پرتودرمانی یا براکی تراپی واژینال نیاز داشته باشید.

مرحله  III

سرطان به تخمدان ها، لوله های فالوپ، واژن یا غدد لنفاوی گسترش یافته است. اما بر مثانه یا پوشش داخلی راست روده تأثیری نداشته است .

مرحله IIIA : سرطان در لایه بیرونی رحم یا لوله های فالوپ و تخمدان ها قرار دارد.

مرحله IIIB : به بافت های اطراف رحم یا واژن گسترش یافته است.

مرحله IIIC1 : سرطان به خارج از رحم و به غدد لنفاوی لگنی گسترش یافته است.

مرحله  IIIC2: سلول های سرطانی در داخل بدن رحم و غدد لنفاوی اطراف آئورت قرار دارند .

مراحل سرطان رحم در خانم ها

مرحله IV

سرطان در مثانه، رکتوم یا اندام های دور از رحم مانند ریه ها قرار دارد .

مرحله IVA : سرطان به مثانه یا رکتوم و احتمالاً غدد لنفاوی مجاور گسترش یافته است.

مرحله IVB: در قسمت فوقانی شکم، چربی که از قسمت تحتانی شکم شما حمایت می کند (به نام امنتوم)، یا اندام هایی مانند ریه ها، کبد و استخوان ها یافت می شود. ممکن است به غدد لنفاوی کشاله ران گسترش یافته باشد.