برای تشخیص زودهنگام شایعترین سرطان زنان یعنی سرطان سینه توصیه می شود ماموگرافی هر دو سال یکبار انجام می شود، در زنان زیر 50 سال شک منطقی مانند توده در بافت هست.
شایعترین سرطان زنان

9200471 - 0910 46129143 - 021

شایعترین سرطان زنان+ علائم شایع ترین سرطان زنان

بعد از بیماری های قلبی سرطان جز بیماری های کشنده بحساب می آید و بخاطر اهمیت بالایی که دارد در این بخش به معرفی شایعترین سرطان زنان خواهیم پرداخت. با توجه به افزایش امید به زندگی، احتمال ابتلا به سرطان در طول زندگی نیز در حال افزایش است.

شایع ترین انواع سرطان در زنان

با این حال، احتمال نسبی سرطان برای زنان در طول بیست سال گذشته اندکی کاهش یافته است. اگرچه بسیاری از علل هنوز ناشناخته هستند، غربالگری منظم سرطان به ویژه از سنین میانسالی مهم است تا بتوان در مراحل اولیه سرطان اقدام کرد و شانس درمان را افزایش داد.

  • شایع ترین سرطان در زنان سرطان سینه، روده بزرگ و ریه است.
  • مهمتر از همه، علت سرطان ریه سیگار کشیدن است، با سایر اشکال تومورها عوامل مختلفی اغلب نقش دارند، از استرس ارثی گرفته تا تأثیرات محیطی یا بیماری های عفونی.

جلوگیری از شایعترین سرطان زنان

حتی پس از سال ها تحقیق درباره سرطان، بسیاری از سوالات بی پاسخ مانده اند. روش دقیقی که در آن بسیاری از انواع سرطان ایجاد می شود هنوز به اندازه کافی تحقیق نشده است. بنابراین اقدامات پیشگیرانه موثر به هیچ وجه برای همه انواع تومورها در دسترس نیست. همچنین عوامل مختلفی وجود دارد که باعث ایجاد شایعترین سرطان زنان می شود. به عنوان مثال، عوامل ارثی یا تصادفی اجتناب ناپذیر است، زیرا سرطان در اثر جهش ژنی خود به خود ایجاد می شود.

اگر بدن بتواند آنها را تشخیص دهد که در بیشتر موارد بدون هیچ مشکلی اتفاق می افتد، آنها را از بین می برد و از گسترش آنها جلوگیری می کند. سرطان تنها زمانی رخ می دهد که سلول های بیمار بدون مانع گسترش یافته و در بافت سالم تکثیر شوند.

عوامل محیطی می توانند ژنوم را تغییر دهند. اینها شامل مواد سرطان زا هستند مانند آزبست، آفت کش ها، آلودگی هوا، آب و خاک و اشعه ماوراء بنفش. پاتوژن‌ ها، به‌ ویژه ویروس ‌ها، و عفونت‌ هایی که ایجاد می ‌کنند، عامل حدود چهار مورد از هر صد سرطان در ایران هستند. یک مثال شناخته شده ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) است که عامل 99 درصد از کل موارد سرطان دهانه رحم یا هپاتیت B برای سرطان کبد است.

شایعترین سرطان زنان

سیگار کشیدن ، چاقی، ورزش نکردن و اشعه ماوراء بنفش نور خورشید از عوامل خطر قابل اجتناب در نظر گرفته می شوند . حداقل 37 درصد از کل موارد سرطان جدید در دنیا به عواملی نسبت داده می شود که می توان از آنها اجتناب کرد یا تحت تأثیر قرار داد، مانند انتخاب های ناسالم زندگی، عوامل محیطی یا واکسیناسیون از دست رفته علیه پاتوژن های شناخته شده.

سازمان بهداشت جهانی فرض می کند که تا 50 درصد از همه سرطان ها در سراسر جهان با اقدامات پیشگیرانه قابل پیشگیری است. سیگار در میان عوامل خطر قابل اجتناب در جایگاه اول قرار دارد.در ایران، تقریبا 20 درصد موارد سرطان سالانه به مصرف دخانیات مربوط می شود. در میان عوامل مرتبط با رژیم، مصرف مکرر الکل و رژیم غذایی سرشار از گوشت نقش دارند .

تشخیص و درمان شایعترین سرطان زنان

زنان عموماً در معرض خطر بالایی برای ایجاد تومور در سینه‌ ها، روده‌ ها، ریه‌ ها، سرطان پوست سیاه (ملانوم بدخیم) و سرطان رحم هستند. سرطان سینه با 30 درصد موارد و پیشروی واضح نسبت به سرطان روده بزرگ (11.5 درصد) در آمار پیشرو است.

احتمال ابتلا به انواع خاصی از سرطان در طول زندگی متفاوت است. خطر ابتلا به سرطان پوست در سنین 20 تا 29 سالگی بیشتر است و زنان بالای 30 سال بیشتر در معرض ابتلا به سرطان سینه هستند. در میانسالی سرطان سینه و دوم سرطان دهانه رحم غالب است. بعد از سن 65 سالگی، احتمال ابتلا به سرطان سینه، سرطان روده بزرگ و سرطان ریه در بالاترین حد است. خطر ابتلا به سرطان به طور کلی با افزایش سن افزایش می یابد. برخی از شایعترین سرطان زنان عبارتند از:

  1. سرطان سینه

در حال حاضر سالانه 70000 زن به سرطان سینه مبتلا می شوند. اگرچه این امر آن را به شایع ترین نوع سرطان در زنان تبدیل می کند، با 17000 مرگ در سال، در بیشتر موارد در صورت درمان به موقع قابل درمان است.

عوامل خطر در شایعترین سرطان زنان

تأثیرات و عوامل مختلفی می تواند احتمال ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد. که شامل رژیم غذایی پرچرب، مصرف نیکوتین و الکل، همچنین دیابت نوع دوم و درمان جایگزینی هورمون در دوران یائسگی است. کیفیت بافت سینه نیز می تواند در این خطر نقش داشته باشد: یک بافت به خصوص متراکم با مقدار زیادی بافت غده ای و همبند می تواند سرطان سینه را افزایش دهد. عوامل ارثی، مانند سابقه خانوادگی سرطان سینه و سرطان تخمدان، ممکن است نشان دهنده افزایش خطر باشد.

این خطر با بارداری و طول مدت شیردهی کاهش می یابد ، در حالی که محافظت افزایش می یابد، به ویژه در مورد نوزادان نارس. مصرف داروهای ضد بارداری هورمونی احتمال ابتلا به سرطان سینه را اندکی افزایش می دهد، اما نه مرگ ناشی از آن.

شایعترین سرطان زنان در کدام کلینیک تشخیص می دهند

پیشگیری و تشخیص زودهنگام

علل تشکیل تومور در غده پستانی به طور کامل شناخته نشده است. به همین دلیل و با توجه به اینکه شایعترین سرطان زنان است، معاینات منظم از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در بیشتر موارد، سرطان سینه توسط خود افراد مبتلا کشف می شود.

نه تنها لمس مستقل بافت پستان تا زیر بغل مفید است. حتی خودآزمایی ماهانه می تواند به شما کمک کند بدن خود را بهتر بشناسید و تغییراتی مانند سخت شدن را متوجه شوید. معاینه سالانه لمس در مطب زنان انتخابی شما نیز گزینه خوبی است. که از سن 30 سالگی توصیه می شود و گاهی اوقات زودتر توسط شرکت های بیمه سلامت پوشش داده می شود.

از سن 50 تا 69 سالگی، غربالگری ماموگرافی برای تشخیص زودهنگام شایعترین سرطان زنان یعنی سرطان سینه توصیه می شود ماموگرافی هر دو سال یکبار انجام می شود، در زنان زیر 50 سال فقط در صورت وجود شک منطقی مانند توده در بافت. در گروه سنی زیر 50 سال، اغلب یافته های مثبت کاذب وجود دارد، به طوری که از روش تشخیص زودهنگام در آنجا استفاده نمی شود.

ماموگرافی حدود 15 دقیقه طول می کشد و اغلب دردناک است. برای عکسبرداری با اشعه ایکس از سینه ها به صورت متوالی بین دو ورقه پلکسی گلاس فشار داده می شود و از زوایای مختلف اشعه ایکس گرفته می شود. برای زنانی که هنوز وارد دوران یائسگی نشده ‌اند، قرار ملاقات با ماموگرافی در هفته اول سیکل، یعنی قاعدگی یا هفته بعد از آن توصیه می‌شود. سپس بافت سینه نرم‌ تر می ‌شود و حاوی مایع کمتری است و به شما امکان می ‌دهد تصاویر بهتری دریافت کنید. اشعه ایکس توسط رادیولوژیست ارزیابی می شود.

  1. سرطان روده بزرگ

شایعترین سرطان زنان، سرطان روده بزرگ است. اصطلاح سرطان روده بزرگ (کارسینوم کولون) و رکتوم (کارسینوم رکتوم) با هم ترکیب می شوند. غشای مخاطی روده تحت تأثیر قرار می گیرد. سالانه حدود 28000 زن در دنیا به سرطان روده مبتلا می شوند، به ویژه در گروه سنی بالای 50 سال. میانگین سنی در دهه 70 است. با این حال، تعداد مرگ و میر ناشی از سرطان کولورکتال در سال های اخیر رو به کاهش بوده است.

عوامل خطر شایع ترین سرطان زنان

برای سرطان کولورکتال، شرایط توسعه بیماری هنوز به طور کامل روشن نشده است. حدود 90 درصد موارد سرطان روده بزرگ از پیش سازهای خوش خیم، پولیپ های روده بزرگ ناشی می شود که سلول های سالم آن می توانند به سلول های سرطانی تبدیل شوند.

تخمین زده می شود که 10 تا 15 درصد موارد سرطان کولورکتال به دلیل استعداد ارثی ایجاد می شود. با این وجود، در اغلب موارد، زمانی که استعدادهای ارثی، سبک زندگی و عادات غذایی با هم ترکیب شوند، نمی توان علت واحدی را تعیین کرد. یک سبک زندگی سالم با ورزش کافی و یک رژیم غذایی کم چرب با مقدار زیادی ویتامین و غذاهای پر فیبر می تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهد.

شایعترین سرطان زنان در ایران

پیشگیری و تشخیص زودهنگام شایعترین سرطان زنان

علائم هشدار دهنده شامل مدفوع خونی، سفت شدن قابل توجه در شکم، درد طولانی مدت شکم یا رنگ پریدگی در ارتباط با خستگی مداوم، ضعف و کاهش وزن است. تشخیص زودهنگام نقش مهمی در سرطان روده بزرگ دارد زیرا هر چه زودتر تشخیص داده شود، شانس درمان بیشتر است. به همین دلیل از 50 سالگی معاینات مختلف توصیه می شود. در طول معاینه لمس، رکتوم از نظر کارسینوم، تغییرات بافت بدخیم لمس می شود.

از سن 50 سالگی، شرکت های بیمه سلامت هزینه های معاینه سالانه مدفوع را پوشش می دهند. آزمایش مدفوع توسط خود بیماران در منزل با قرار دادن نمونه مدفوع بر روی نوار تست در سه روز متوالی و ارسال آن به پزشک معالج انجام می شود. این آزمایش مقادیر کمی خون در مدفوع را بررسی می کند که می تواند نشان دهنده پولیپ یا تومور روده باشد.

مطمئن ترین روش برای تشخیص زودهنگام سرطان کولورکتال کولونوسکوپی است. در طول کولونوسکوپی، معاینه روده بزرگ، مراحل اولیه سرطان کولورکتال را می توان به طور مستقیم تشخیص داد و برداشت. با استفاده از آندوسکوپ انجام می شود و حدود نیم ساعت طول می کشد.در کولونوسکوپی کوچک، سیگموئیدوسکوپی، تنها 60 سانتی متر آخر روده بزرگ بررسی می شود. پولیپ‌ها و توده‌های کوچک را نیز می‌توان برداشت و نمونه‌های بافتی را برای بررسی بیشتر برداشت. برای مردان، از سن 50 سالگی این امکان وجود دارد.

  1. سرطان ریه

سومین بیماری شایع، کارسینوم برونش است. سالانه حدود 21500 زن در ایران به سرطان ریه مبتلا می شوند. در زمان تشخیص، آنها به طور متوسط ​​69 سال سن دارند. در حالی که سال هاست تعداد موارد سرطان ریه در مردان اندکی کاهش یافته است، اما در زنان رو به افزایش است.

این به احتمال زیاد به دلیل نسبت بیشتری از افراد سیگاری است. زیرا سرطان ریه یکی از معدود انواع سرطان با علت اصلی مشخص است: سیگار کشیدن. پس از سرطان سینه، سرطان ریه دومین عامل مرگ و میر در میان بیماران سرطانی است.