توموسنتز یک نوع ماموگرافی سه بعدی اشعه ایکس است در زوایای مختلف سینه ثابت و با بازسازی بعدی تک تک برش‌ها کاهش می‌دهد و یا حذف می‌کند اطلاعات بیشتر توموسنتز را بخوانید

9200471 - 0910 46129143 - 021

توموسنتز چیست و مزایای توموسنتز – آروین کلینیک

توموسنتز یک ماموگرافی سه بعدی اشعه ایکس است که اثر همپوشانی بافت‌ های معمولی تکنیک دو بعدی را از طریق گرفتن تصاویر در زوایای مختلف سینه ثابت و با بازسازی بعدی تک تک برش‌ها کاهش می‌دهد و یا حذف می‌کند.

توموسنتز پستان که اغلب به عنوان ماموگرافی سه بعدی نیز شناخته می شود ، نوعی معاینه رادیوگرافی پستان است. این یک فناوری نسبتاً جدید است، اما ثابت شده است که در تشخیص سرطان‌های کوچک سینه در زنانی که علائمی ندارند بسیار مؤثر است.

توموسنتز برای چه مواردی استفاده می شود؟

این روش برای “دیدن بیشتر و بهتر” طراحی شده است، یعنی به لطف حذف بافت های همپوشانی به ویژه در پستان های غنی از بافت فیبروگلندولار (متراکم-ACR IV) هدف شناسایی بصری و سه بعدی ضایعات پنهان است . در شرایط قبلی بهبود در تعریف حاشیه ‌ها و موقعیت ضایعات در سه بعدی تعداد نمونه‌ برداری‌ های بی ‌فایده و موارد مثبت کاذب را کاهش می‌ دهد که منابع شناخته شده استرس بزرگ هستند.

توموسنتز

مزایای توموسنتز چیست؟

  • تصاویر با وضوح بالا را می توان برای برجسته کردن هرگونه تغییر ساختاری بیشتر پردازش کرد.
  • توموسنتز پستان هم برای غربالگری ماموگرافی و هم برای تشخیص ماموگرافی معتبر است.
  • توموسنتز اکثر مشکلات همپوشانی بافتی را که علت اصلی یادآوری و تصاویر اضافی در معاینات ماموگرافی دو بعدی است، بر طرف می ‌کند. برخی از آسیب شناسی هایی که در تصویر ماموگرافی پنهان شده بودند قابل تشخیص خواهند بود
  • کاهش نیاز به تقویت کننده که در نتیجه استفاده از توموسنتز ایجاد می شود، منجر به کاهش دوز کلی تابش می شود.
  • محل ضایعه در یک لایه به طور کامل مختصات سه بعدی واقعی آن را در سینه تعیین می کند.
  • توموسنتز به نیروی فشاری بالایی که در روش سنتی لازم است نیاز ندارد.
  • محلی سازی دقیق بافت آسیب دیده

توموسنتز به چه صورتی انجام می شود؟

مدت زمان توموسنتز بسیار کوتاه است (چند ثانیه) و هیچ دردی احساس نمی شود. همانطور که گفته شد، این روش با ماموگرافی دو بعدی قابل مقایسه است. اجرا به طور معمول چهار نوردهی را پیش بینی می کند، یعنی دو نوردهی برای هر طرف: لوله اشعه ایکس، در حین گرفتن، به گونه ای حرکت می کند که تصاویر را از زوایای مختلف به دست آورد. به این ترتیب چندین لایه به دست می آید که پس از آن جمع می شوند تا امکان بازسازی کامل سینه فراهم شود.

توموسنتز چیست

آیا توموسنتز دردناک است؟

این معاینه با فشرده کردن سینه انجام می شود که بسته به حساسیت اندام بیمار می تواند آزار دهنده باشد ، اما با توجه به اینکه روش لایه ای در زوایای مختلف توموسنتز با هدف کاهش آشفتگی بافت های همپوشانی معمولی روش دو بعدی است. که سینه‌ها را به ‌ویژه فشرده می‌ کند تا آن‌ها را تا حد امکان کاهش دهد، از جمله اهداف بالقوه توموسنتز، «فشردن» کمتر است.

چه کسانی باید ماموگرافی با توموسنتز را انجام دهند؟

ماموگرافی با توموسنتز را می‌ توان علاوه بر یا به جای ماموگرافی سنتی، برای زنانی که سینه‌ های متراکم دارند یا علائم احتمالی سرطان سینه (توده ‌ها، سینه ‌های دردناک، ترشحات نوک سینه) را نشان می‌ دهند، توصیه می ‌شود.

بافت پستان از غدد پستانی، مجاری شیر، بافت حمایتی و بافت چربی تشکیل شده است.

بافت متراکم سینه به این معنی است که یک زن بافت غده ای بیشتری نسبت به بافت چربی دارد.

در ماموگرافی، بافت غدد سفید به نظر می رسد، در حالی که بافت چربی خاکستری به نظر می رسد.

با این حال، سرطان در ماموگرافی نیز سفید به نظر می رسد.

از آنجایی که رادیولوژیست قادر است تصویر پستان را به صورت برش های نازک ببیند، ماموگرافی سه بعدی می تواند بهتر تومور را از بافت غده ای که آن را احاطه کرده است متمایز کند، تشخیص سرطان را افزایش داده و شانس مثبت کاذب را کاهش می دهد.