درمان سرطان رحم در بارداری چگونه و با چه شرایطی و روش هایی انجام می شود؟ شرایط انجام درمان برای حفظ جنین و مادر چیست؟ امکان بارداری مجدد بعد از درمان وجود دارد؟
درمان سرطان رحم در بارداری

9200471 - 0910 46129143 - 021

چگونگی و مراحل درمان سرطان رحم در بارداری – آروین کلینیک

از آنجایی که سرطان معمولاً تهدید کننده زندگی است و تاخیر در درمان آن شانس موفقیت را کاهش می دهد، سرطان در زنان باردار معمولاً با همان روش هایی که در زنان غیرباردار درمان می شود، درمان می شود. برخی از درمان های رایج (جراحی، داروهای شیمی درمانی و پرتودرمانی) می توانند به جنین آسیب برسانند. در نتیجه، برخی از زنان به سقط جنین فکر می کنند. با این حال، گاهی اوقات می توان برنامه درمان سرطان رحم در بارداری را به گونه ای برنامه ریزی کرد که تا حد امکان از کودک محافظت شود.

آیا امکان ابتلا به سرطان رحم در بارداری وجود دارد؟

امکان ابتلا به سرطان رحم در هر شرایطی وجود دارد. سرطان رحم یکی از انواع سرطانهای زنان است که اغلب در سنین بالای 50 سال دیده می ‌شود. برخی از عوامل خطر برای ابتلا به سرطان رحم شامل افزایش سن، چاقی، تاریخچه خانوادگی از سرطان رحم، استفاده از هورمون‌ های زنانه برای درمان علائم مربوط به انقطاع قاعدگی، و عوامل دیگری همچون عدم تحریک ورزشی و افزایش مصرف غذا های پرچرب می ‌باشند. برای کاهش خطر ابتلا به سرطان رحم، بهتر است رژیم غذایی سالم و ورزش را رعایت کرده و در صورت داشتن علائم مشکوک به سرطان رحم، به پزشک معالج مراجعه کنید.

در بارداری، ابتلا به سرطان رحم بسیار نادر است. با این حال، برخی عوامل افزایش خطر برای بارداری وجود دارند که ممکن است درمان سرطان رحم در بارداری را دشوارتر کنند. برخی از این عوامل شامل سابقه سرطان رحم در خانواده، سابقه عفونت ویروس پاپیلومای انسان (HPV)، سابقه کریوتاژ رحم، سابقه تاریخی تحریک مجدد در نواحی رحم و عدم انجام آزمایش غربالگری سرطان رحم هستند. اگر شما نگران ابتلا به سرطان رحم در بارداری هستید، بهتر است با پزشک خود مشورت کرده و تست‌ های بارداری و آزمایش سرطان رحم را حتما انجام دهید.

درمان سرطان رحم در بارداری

اگر سرطان رحم در بارداری نیاز به درمان داشته باشد چه می شود؟

ابتلا به سرطان در بارداری پیچیده است. بیشتر داروهای ضد سرطان به کودک آسیب می رساند. بنابراین مهم است که دقیقاً میزان خطرناک بودن سرطان و اینکه آیا می توان با به تعویق انداختن درمان به بعد از بارداری خطر را برای مادر و کودک به حداقل رساند یا خیر، سنجید. اینکه دقیقاً برای درمان سرطان رحم در بارداری چه اتفاقی می افتد بستگی به پیشرفت سرطان و مدت زمان بارداری دارد.

  • زمانی که سرطان در مراحل اولیه است، معمولاً درمان تا پس از تولد نوزاد به تعویق می ‌افتد.
  • اگر سرطان پیشرفته ‌تر باشد و بارداری هنوز زود باشد، معمولاً درمان شروع می‌شود. متاسفانه احتمال سقط جنین وجود دارد.
  • در اواخر بارداری با سرطان پیشرفته، این موضوع به ویژه مشکل ساز است. اغلب تعادل دشواری بین درمان نکردن تومور و صرفاً انتظار برای زنده ماندن کودک وجود دارد تا بتوان سزارین را انجام داد و مادر را در اسرع وقت درمان کرد.
  • اگر سرطان پیشرفته باشد و کودک زنده باشد، معمولاً سزارین و هیسترکتومی (برداشتن رحم) انجام می شود.
  • در نهایت این به مادر بستگی دارد که در هر مورد چه کاری انجام دهد، آیا شروع به درمان کند که به کودک آسیب می رساند یا اینکه می خواهد کودک را به دنیا بیاورد.
  • گزینه درمانی عبارتند از: جراحی، شیمی درمانی، پرتودرمانی، ضد هورمون درمانی و آنتی بادی درمانی. متأسفانه هیچ کدام از آنها با کودک ملایم نیستند و به همین دلیل تصمیم گیری بین درمان و بارداری بسیار دشوار است.
  • اما مواردی وجود دارد که مادر کودک را حمل کرده و توموری در کنار آن رشد کرده است که به دلیل بارداری و گردش خون خوب در نتیجه رشد خوبی داشته است. با این حال مادر و فرزند از این شرایط سخت جان سالم به در بردند.
  • بنابراین در حالی که وضعیت بارداری و سرطان دهانه رحم مشکل است، غیرقابل حل نیست و اغلب می توان با موفقیت مدیریت کرد.

 درمان سرطان رحم در بارداری

در صورت تشخیص سرطان رحم در زمان بارداری، درمان به دو شکل انجام می‌ شود: درمان در حین بارداری و درمان پس از زایمان.

درمان در حین بارداری شامل مراقبت ‌های پزشکی و قرص‌ های هورمونی است که باعث کاهش اندازه توده سرطانی می ‌شوند. همچنین در بعضی موارد، جراحی جدا نشدنی می ‌تواند انجام شود که در آن مورد توده سرطانی و زایمان با هم انجام می ‌شوند.

درمان پس از زایمان شامل عمل جراحی، گرفتن تمام رحم یا بیشتر از آن، و در حالت ‌هایی که بیماری گسترده ‌تر است، شیمی درمانی یا ترکیبی از شیمی درمانی و تابش نوری است. با توجه به میزان گسترش بیماری، پزشک ممکن است از یکی از این روش‌ ها یا ترکیبی از آن ‌ها برای درمان استفاده کند. انتخاب روش درمان همواره بر اساس شرایط بیمار و نحوه گسترش بیماری است که باید توسط پزشک متخصص تعیین شود.

 شرایط درمان سرطان رحم در بارداری

حاملگی مجدد بعد از درمان سرطان رحم در بارداری وجود دارد؟

بله، پس از درمان سرطان رحم در بارداری ، در بسیاری از موارد بارداری مجدد ممکن است. با این حال، برای افزایش احتمال بارداری در این شرایط، حتماً باید با یک پزشک متخصص در زمینه روابط جنسی و بارداری مشورت کرد. بسته به نوع درمانی که دریافت کرده اید و تغییراتی که در تنظیمات هورمونی شما ایجاد شده است، می توان ترشحات و زمان تخمک گذاری را کنترل کرد. همچنین، باید اطمینان حاصل کرد که بدن شما بهبود یافته است و احتمال بازگشت سرطان کاهش یافته است.

امکان ابتلا جنین دختر بعد از درمان سرطان رحم مادر در بارداری وجود دارد؟

در حالت کلی، داشتن یا مبتلا بودن به سرطان رحم تأثیری بر روی باروری و فرزندان آینده ندارد. به عبارت دیگر، احتمال ابتلا به سرطان رحم برای یک جنین دختر که مادرش سابقاً این بیماری را داشته، با احتمال بروز سرطان رحم در جامعه کلی برابر است و بالاتر نمی باشد. با این حال، ممکن است بعضی از عوامل ژنتیکی مرتبط با بیماری به فرزندان ارث رسیده باشند و بنابراین بارداری زن باید توسط پزشک متخصص پیگیری شود. در هر صورت، بیماری سرطانی می تواند تأثیر مستقیمی بر روی باروری و درمان آن داشته باشد، بنابراین درمان بایستی توسط پزشک متخصص انجام شود و با او در ارتباط باشید.