سرطان فرج علت دقیقی ندارد و در بین افراد متفاوت باشد. سرطان زمانی شروع می شود که در آن قسمت مورد نظر تکثیر بیش از حد سلول های بدنی رخ دهد.
سرطان فرج

9200471 - 0910 46129143 - 021

سرطان فرج چیست + سرطان فرج چگونه تشخیص داده میشود؟

سرطان می تواند درکل بدن از بدن وجود داشته باشد. سرطان فرج زمانی اتفاق می‌ افتد که سلول‌ های فرج  به ‌طور غیر قابل کنترلی رشد می‌کنند و از سلول‌ های طبیعی بیشتر می‌ شوند. معمولا عملکرد بدن را به طور طبیعی انجام نمی دهد.

سلول های سرطانی می توانند به سایر قسمت های بدن گسترش یابند. سلول سرطان فرج  می تواند به مثانه نفوذ کند و رشد کند. وقتی سلول های سرطانی این رفتار را داشته باشند، به آن متاستاز می گویند.

سرطان همیشه از جایی که منشأ آن است نامگذاری می شود. بنابراین وقتی سرطان فرج  به مثانه گسترش می یابد، همچنان سرطان دهانه رحم  نامیده می شود. به آن سرطان مثانه نمی گویند مگر اینکه از سلول های مثانه شروع شود.

سرطان فرج

فرج  قسمت  خارجی اندام  تناسلی زن است:

در قسمت  بیرونی 2 چین پوست  وجود دارد. چین های بیرونی لب های بزرگ  میگویند. به چین های داخلی فرج  لابیامینور می گویند. چین ‌ها دهانه واژن و ادرار را می ‌پوشاند و محافظت می‌ کنند .چین  داخلی فرج یک نوک به نام  پوست نوک کلیتوریس تشکیل می دهند. زیر پوست قسمتی از فرج کلیتوریس قرار دارد. قسمت حساس  بافت در بدن است.

چنگال قسمتی از فرج است که  در پایین چین  داخلی جایی که به هم می رسند، قرار دارد. پرینه جایی است بین چنگال و مقعد، جایی که مدفوع از بدن خارج می شود .

انواع  سرطان فرج

انواع کمی از سرطان فرج  وجود دارد. شایع ترین آن، نوع کارسینوم سلول سنگفرشی نام دارد. این نوع سرطان در سلول هایی که در سطح فرج  هست،  شروع می شود.  تعیین نوع سلولی که دراین سرطان تکثیر می شود به پزشک کمک می کند موثرترین درمان را تجویز کند. برخی از شایع ترین انواع  سرطان فرج  به  شرح زیر است:

کارسینوم سلول سنگفرشی فرج،  این نوع سرطان در سلول های نازک و صافی که سطح فرج را پوشانده اند  تکثیر می شود. معمولا سرطان فرج، از نوع کارسینوم  سلول سنگفرشی هستند.

ملانوم فرج این نوع سرطان در سلول های تولید کننده رنگدانه موجود در پوست  فرج  تکثیر میشود.

تشخیص سرطان فرج

علائم سرطان فرج

اگر علائم سرطان فرج را پشت سر هم دارید که جای نگرانی است،  باید به  پزشک  یا متخصص زنان مراجعه کنید. این بیماری عموما در ابتدا علائم زیادی ندارد. سرطان  ولوار  و سایر بیماری های مربوطه، بعضی وقتها این علائم و نشانه ها زا دارد.که  بیمار در صورت داشتن هر یک از علائم و نشانه های زیر با پزشک باید مراجعه کند:

  • خارش که از بین نمی رود
  • درد و حساسیت
  • خونریزی که از قاعدگی ناشی نمی شود
  • تغییرات پوستی، مانند تغییر رنگ یا ضخیم شدن
  • توده، برآمدگی زگیل مانند یا زخم باز

علت سرطان فرج در زنان

سرطان فرج علت خاص و دقیقی ندارد و در بین افراد میتواند متفاوت باشد. پزشکان به طور کلی می دانند که سرطان زمانی شروع می شود که در آن قسمت مورد نظر تکثیر بیش از حد سلول های بدنی رخ می دهد.که بعضی وقتها در DNA افراد ایجاد میشود.

سرطان فرج چیست

DNA  شامل دستور هایی میباشد که به سلول دستور میدهند که چه کاری  را انجام دهند. سلول و محصول تقسیمات زمانی به حیات خود ادامه می دهند که سایر سلول های طبیعی بمیرند. سلول‌ های انباشته شده  سرطان فرج  را  تشکیل می‌ دهند که  می‌ تواند سرطانی باشد و به بافت‌ های مجاور حمله کرده  و  به  سایر قسمت‌ های  بدن گسترش می‌یابد.

تشخیص سرطان فرج

برخی از علائم سرطان فرج ، تغییرات پوستی در قسمتی از فرج، یک توده جدید، پوستی که ضخیم یا زبری احساس شود، خارش، سوزش، زخم و خونریزی، لکه بینی یا ترشحات جدید از واژن. بخشی از تشخیص سرطان فرج است

تست هایی که می توان انجام داد. اگرعلائم سرطان فرج را دارید، باید آزمایشات  بیشتری انجام دهید. آزمایشات زیر برخی از مواردی هستند که ممکن است مورد  نیاز باشند:

بیوپسی: در این روش،  پزشک مقدار کمی از بافت فرج را برای آزمایش سلول های سرطانی می گیرند. که این نوع آزمایش تنها راه برای تشخیص قطعی سرطان فرج است.

معاینه لگن تحت بیهوشی: معمولا در این روش از داروبیهوشی استفاده می شود در حالی که پزشک فرج را معاینه می کند و به دنبال علائم گسترش سرطان می گردد.

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی: این آزمایشMRI از امواج رادیویی و آهنرباهای قوی به جای اشعه ایکس برای تولید تصاویر دقیق استفاده می کند. در این آزمایش می توانید برای تشخیص گسترش سرطان استفاده کرد.

علت سرطان فرج

درمان سرطان فرج

درمان سرطان فرج معمولا به دوره سرطان  بستگی  دارد. جراحی  برای  اکثر زنان درمان  اصلی است. درمان های دیگر مانند شیمی درمانی، پرتودرمانی استفاده می شود. بهترین برنامه درمانی برای شما بستگی به موارد زیر دارد:

  • نوع سرطان فرج
  • مرحله سرطان
  • سن
  • جراحی برای سرطان فرج
  • شیمی درمانی
  • پرتودرمانی
  • جراحی لیزری

این روش درمانی از لیزر برای سوزاندن سلول های سرطانی استفاده می کند. می توان از آن برای سرطان های مرحله صفر استفاده کرد.

جراحی ولوکتومی سرطان فرج

برای این جراحی سرطان فرج  قسمتی یا تمام آن برداشته می شود. برای ولوکتومی ساده، فرج برداشته می شود. ولوکتومی رادیکال بخشی یا تمام فرج و مقداری از بافت عمیق زیر آن را از بین می برد.اغلب پوست زیادی برداشته می شود. برای پوشاندن زخم باید از قسمت دیگری از بدن  پوست  گرفته شود. به  این عمل  جراحی  پیوند  پوست  می  گویند.

درمان سرطان فرج

اگر سرطان فرج  بسیار گسترش یافته باشد، ممکن است به جراحی های بیشتری برای برداشتن غدد لنفاوی مجاور و سایر بافت ها نیاز باشد تا ببینیم آیا آنها حاوی سلول های سرطانی هستند یا خیر.

پرتو درمانی سرطان فرج

برای درمان سرطان فرج  با تابش از پرتوهای پر انرژی (مانند اشعه ایکس) برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می کند. این درمان اغلب می تواند همراه با شیمی درمانی برای کمک به کوچک کردن تومور انجام شود، بنابراین برداشتن آن با جراحی  آسان تر است.

همچنین می توان از آن  به  تنهایی برای درمان غدد لنفاوی مجاور استفاده کرد.تابش از دستگاه خارج از بدن به فرج یا غدد لنفاوی هدایت می شود. به این تابش پرتو خارجی نیز می گویند.

شیمی درمانی سرطان فرج

شیمی درمانی سرطان دهانه رحم با استفاده از دارو شیمیایی برای مبارزه با این بیماری ار این دارو استفاده میشود معمولا از طریق ترزیق به داخل ورید است. این داروها وارد خون می شود و به کل بدن می رسد.

ممکن است شیمی درمانی همراه با اشعه برای کمک به کوچک کردن تومور داده شود، بنابراین برداشتن آن با جراحی آسان تر است. همچنین می توان از آن به تنهایی برای درمان سرطان فرج  پیشرفته استفاده کرد.

موارد خطر سرطان فرج

شیمی درمانی به صورت دوره ای یا سری درمان انجام می شود. هر سری درمان با یک دوره استراحت دنبال می شود. در بیشتر مواقع، شیمی درمانی شامل دو یا چند دارو است و درمان معمولاً چندین ماه طول می کشد.

عوامل خطر سرطان فرج چه مواردی است؟

اگرچه علت دقیق سرطان فرج  ناشناخته است، برخی عوامل خطر را افزایش می دهند، سن بالا خطر ابتلا به این سرطان با افزایش سن افزایش می یابد، اگرچه ممکن است در هر سنی رخ دهد. میانگین سن تشخیص 65 سال است.

قرار گرفتن در معرض ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) یک عفونت مقاربتی است که خطر ابتلا به چندین نوع سرطان از جمله سرطان فرج و دهانه رحم را افزایش می دهد . بسیاری از افراد جوان و فعال از نظر جنسی در معرض HPV قرار دارند ، اما برای بیشتر افراد، عفونت خود به خود برطرف می شود. در برخی، عفونت باعث ایجاد تغییراتی در سلول ها و افزایش خطر ابتلا به سرطان در آینده می شود.

سیستم ایمنی ضعیفی دارند افرادی که داروهایی برای سرکوب سیستم ایمنی مصرف می‌کنند، مانند افرادی که پیوند عضو داشته‌اند، و افرادی که دارای بیماری‌هایی هستند که سیستم ایمنی را ضعیف می‌کنند، مانند ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV)، در معرض خطر ابتلا به سرطان فرج هستند.

عوامل ایجاد سرطان فرج

سابقه  بیماری های پیش سرطانی فرج نئوپلازی داخل اپیتلیال ولو یک بیماری پیش سرطانی است که خطر ابتلا به سرطان فرج را افزایش می دهد.معمولا موارد نئوپلازی داخل اپیتلیال فرج هرگز به سرطان ولوار تبدیل نمی شوند، اما مقدار محدودی از آن ها به سرطان مهاجم برای دهانه ی رحم تبدیل می شوند. به همین دلیل، پزشک شما ممکن است درمان را برای از بین بردن ناحیه سلول های غیر طبیعی و بررسی های دوره ای پیگیری توصیه کند.

ابتلا به یک بیماری پوستی که بر روی ولو تأثیر می گذارد ، لیکن اسکلروزوس، که باعث ایجاد پوست صاف و خارش در فرج می شود، خطر ابتلا به سرطان فرج را افزایش می دهد.

بعد از درمان سرطان فرج چه اتفاقی می افتد؟

پس از اتمام درمان سرطان فرج احساس رضایت خواهید کرد. با این حال، سخت است که نگران بازگشت سرطان نباشید. حتی اگر سرطان هرگز عود نکند، مردم نگران آن هستند. شما تا سال ها پس از اتمام درمان با پزشک سرطان خود قرار ملاقات خواهید داشت. اغلب قرار وزیزت های شما برای چند ماه برنامه ریزی شده است. سپس، هر چه مدت طولانی تری عاری از سرطان باشید، کمتر به وقت پزشک مراجعه خواهید کرد.

حتما به همه این بازدیدهای بعدی بروید. پزشکان شما در مورد علائم شما می پرسند، معاینات فیزیکی انجام می دهند و ممکن است آزمایشاتی را انجام دهند تا ببینند آیا سرطان فرج  برگشته است یا خیر. بیمار باید به انجام آزمایشات برنامه ریزی شده توسط دکتر، به غربالگری سرطان ادامه دهید.